
De Solarenergy-vlonders passen in het programma dat goinGDutch uitrolt op Schiphol. Hierin staan concrete plannen om het fietsen naar en rond Schiphol te stimuleren. Het uiteindelijke doel is om meer medewerkers op het terrein van Schiphol op de fiets naar het werk te krijgen. goinGDutch wil hiermee de bereikbaarheid en mobiliteit van Schiphol verbeteren. De oplossingen die goinGDutch ontwikkelt, zijn ook toepasbaar op steden en andere luchthavens.
Bufferbatterij
De vlonders beschikken over een bufferbatterij waarin ze de energie tijdelijk opslaan wanneer deze niet nodig is. En er zijn uiteraard wandcontactdozen om e-bikes op te laden. De vlonders zijn tijdelijk te plaatsen, maar ook permanent te gebruiken.
Bedrijven en gemeenten kunnen met de vlonders snel beschikken over meer stalling- en laadcapaciteit. Bijvoorbeeld voor een tijdelijke situatie, zoals bij een evenement of om de periode te overbruggen tot een definitieve fietsparkeergarage met deze voorzieningen gereed is. In het geval van Microsoft en Schiphol gaat het om permanente uitbreiding van de stalling- en laadcapaciteit.
Afmeting parkeervak
De Solarenergy-vlonders hebben de afmeting van een parkeervak voor een auto. Bedrijven kunnen het fietsen onder meer stimuleren door ruimte voor de auto in te ruilen voor de fiets. Zo kunnen gebruikers op 1 parkeervak door de Solarenergy-vlonder 6 elektrische fietsen opladen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.