logo
wvhj2023
hero-image
25 september 2020

Frisdrankfabrikant Pepsi gebruikt over 10 jaar 100 procent wind- en zonne-energie

Voedsel- en frisdrankfabrikant PepsiCo heeft een nieuwe doelstelling aangekondigd: in 2030 wereldwijd enkel nog 100 procent hernieuwbare elektriciteit gebruiken, waarbij de nadruk ligt op wind- en zonne-energie.

In 2030 gaat het om alle activiteiten van PepsiCo, maar tegen 2040 geldt hetzelfde doel voor zijn volledige franchise-activiteiten en activiteiten van derden. De potentiële besparing is volgens de fabrikant vergelijkbaar met de jaarlijkse broeikasgasemissies van een half miljoen auto’s.

Stroomafnameovereenkomsten
PepsiCo koopt momenteel hernieuwbare elektriciteit in 18 landen, waarvan er 9 al voor 100 procent voorzien worden in hun elektriciteitsvraag uit hernieuwbare bronnen. Nu de verschuiving naar hernieuwbare elektriciteit in Amerika voor het bedrijf is gestart, ligt PepsiCo momenteel op schema om tegen het einde van 2020 56 procent van zijn elektriciteit wereldwijd uit hernieuwbare bronnen te halen.

Om wereldwijd voor 100 procent op hernieuwbare elektriciteit te kunnen overstappen, zal PepsiCo een gediversifieerd portfolio van oplossingen gebruiken waaronder Power Purchase Agreements (PPA’s, red. stroomafnameovereenkomsten) die de ontwikkeling van nieuwe projecten zoals wind- en zonneparken over de hele wereld ondersteunen. Het bedrijf zal ook doorgaan met het uitbreiden van de groeiende lijst van wind- en zonne-energieprojecten op zijn eigen faciliteiten. PepsiCo’s wereldwijde hoofdkantoor in Purchase in de staat New York installeerde eerder dit jaar zonnepanelen op het dak.

200 landen
PepsiCo-producten worden meer dan 1 miljard keer per dag door consumenten gegeten in meer dan 200 landen en gebieden over de hele wereld. PepsiCo genereerde in 2019 meer dan 67 miljard dollar aan netto-inkomsten met bekende merken als Pepsi, Quaker, Tropicana en Gatorade.

‘Nu de verwoestende gevolgen van klimaatverandering overal ter wereld voelbaar zijn en het mondiale voedselsysteem onder grote druk staat, is versnelde actie nodig’, duidt Jim Andrew, chief sustainability officer bij PepsiCo. ‘We kennen de verantwoordelijkheid die onze omvang en schaal met zich meebrengt, dus de overgang van PepsiCo’s wereldwijde bedrijfsactiviteiten naar 100 procent hernieuwbare elektriciteit is de juiste stap voorwaarts om een betekenisvolle impact te hebben terwijl we onze duurzaamheidsagenda blijven bevorderen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten