
De bierbrouwer heeft de missie om in 2030 volledig circulair te zijn. De brouwer werkt sinds 2010 aan zijn wereldwijde duurzame ambitie ‘Brewing a Better World’, door onder andere de CO2-uitstoot van de brouwerijen te verlagen. In lijn met deze ambitie zijn windmolens en grote hoeveelheden zonnepanelen geplaatst. Daarnaast is in 2018 het gebruik van biogas opgestart, welke nu volledig operationeel is.
Hans Böhm, algemeen directeur HEINEKEN Nederland, over de mijlpaal: ‘De afgelopen tijd hebben we veel mooie stappen kunnen zetten, onder andere door het verder opschalen van biogas en zonne-energie. Ik ben trots dat ik nu kan vertellen dat we sinds vorige maand ons moedermerk Heineken voor de Nederlandse consument met 100 procent groene energie brouwen. Dat geldt voor alle product- en verpakkingsvarianten die in de Nederlandse markt onder het Heineken-merk vallen, inclusief Heineken 0.0.’
Zowel de thermische als elektrische energie die in de brouwerij wordt gebruikt bij de bierproductie en de verpakkingslijnen voor al het Heineken-bier voor de Nederlandse consument, is duurzaam opgewekt. Dit gaat om zo’n 3 miljoen hectoliter bier per jaar. De groene energie bestaat uit zonne-energie, windenergie en biogas uit afvalzuivering. Biogas wordt gewonnen uit het afvalwater van de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch en aangevuld met biogas uit de afvalzuivering van het Waterschap Aa en Maas.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.