logo
wvhj2023
© IM Efficiency
© IM Efficiency
10 maart 2020

IM Efficiency klaar voor uitrol zonnedaken op trucks: ‘Eerste commerciële systemen dit jaar geleverd’

In de rubriek De Start-Up spreekt Solar Magazine iedere kwartaal met een startende ondernemer die technologie ontwikkelt en zijn kansen probeert te verzilveren in de wereld van zonne-energie. Dit keer IM Efficiency.

Wanneer bent u met uw bedrijf gestart?
In 2016. Het idee kwam tijdens mijn studie International Business aan Tilburg University. Ik deed aan freerunning en kwam op daken steeds meer zonnepanelen tegen. Neerkijkend op de straten zag ik vrachtwagens. Die hebben een flink dakoppervlak. Ik vond het vreemd dat die niet waren uitgerust met een zonne-energiesysteem. Dat kan immers grote voordelen opleveren op het gebied van verduurzaming. Ik ging hieraan rekenen en constateerde dat er een businesscase was.’

Welk product biedt u aan?
‘Er bleken al solar-oplossingen voor vrachtwagens te bestaan. Die worden echter met name gebruikt om alleen de trailers van energie te voorzien, bijvoorbeeld voor koeling. Ons SolarOnTop-systeem richt zich echter op wat er vóór de aanhanger gebeurt. Vrachtwagens elektrificeren snel. Een Euro 6-motor verbruikt bijvoorbeeld 50 procent meer elektriciteit dan de Euro 5. Daarnaast groeit het gebruik van persoonlijke apparatuur zoals laptops en magnetrons. Dat kost heel veel diesel, wat bijzonder slecht is voor het klimaat en bovendien veel kost.’

Wat is er uniek aan uw product?
Een rijdende vrachtwagen stoot gemiddeld 1,2 kilogram CO2 uit en dat kost wel 60 eurocent per opgewekte kilowattuur. Staat die stil dan hebben we het bij een 500 pk-diesel over zo’n 8 kilogram CO2 en 4 euro per kilowattuur, terwijl hij thuis 20 eurocent kost. Dat zijn schrikbarende getallen. Met ons systeem op het dak kun je die milieubelasting en kosten significant terugbrengen. Het bestaat uit 3 componenten. Er wordt semi-flexibele pv op de trailer geplakt. Een lithium-ionbatterij slaat de opgewekte energie op als de noodzakelijke buffer. Het hart wordt gevormd door de regelelektronica die we zelf hebben ontwikkeld. Daar ligt de complexiteit. Het systeem neemt deels de functie van de dynamo over. Met andere woorden: die kan samenwerken met onze technologie. In allerhande draden gaan knippen – ingrijpen in het elektronische systeem van een truck – en aan het motormanagementsysteem gaan prutsen is echter uit den boze in de automotive. Autofabrikanten accepteren dat niet. Eigenaren willen hun garantie niet verspelen. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn heilig in de sector. Je hebt dan een heel slimme oplossing nodig, waarbij je niet in de motorsystemen hoeft in te grijpen om het allemaal te laten werken. Dat kan met de SolarOnTop.’

‘Wij gaan het systeem aanbieden als een soort IKEA-pakket’

Lees hier het volledige artikel ‘IM Efficiency klaar voor uitrol zonnedaken op trucks’ in de maart 2020-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten