Het batterijsysteem van 350 kilowattuur wordt gebruikt voor 'peak shaving'. Hierbij wordt extra energie geleverd voor het laden van auto's om de belasting van het elektriciteitsnet te verminderen in perioden van een piekvraag naar elektriciteit. Wanneer de laadactiviteiten minimaal zijn, wordt het energieopslagsysteem daarnaast gebruikt om netstabiliteitsdiensten aan te bieden.
Beter begrip
Naast het optimaliseren van het laden van voertuigen en het beperken van de impact op het net, heeft het project ook als doel om een beter begrip van de rol van energieopslag in een snellaadomgeving te krijgen. Dit biedt mogelijkheden voor het uitrollen van deze oplossing in de toekomst.
Luitzen Kaspersma, Future Fuels-projectmanager Benelux en France Shell Retail: ‘Elektrische mobiliteit is van belang bij de tegemoetkoming in de toenemende behoefte aan transport in een duurzamere wereld. Het versnellen van de invoering van elektrische voertuigen vereist een efficiënt en betrouwbaar laadnetwerk waar klanten snel hun auto kunnen laden op ieder moment van de dag, zelfs tijdens piekuren. We zijn ervan overtuigd dat energieopslag gaat helpen bij het verwezenlijken hiervan.’
Yves Vercammen, salesmanager bij Alfen: ‘We zijn van mening dat de integratie van energieopslag bij ev-snellaadstations belangrijk is om de stabiliteit van het net te waarborgen en tegelijkertijd ev-bestuurders optimale laaddiensten te bieden, en zijn verheugd om te helpen bij het aantonen hiervan.’
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.