logo
wvhj2023
© Nissan
© Nissan
22 januari 2020

Nissan, TenneT en Envision gaan batterijen elektrische auto’s gebruiken voor energieopslag

Nissan, TenneT en Envision gaan energie opslaan in gebruikte batterijen van ektrische auto’s. Bovendien plaatst Nissan bij de vestiging in Amsterdam bi-directionele laders voor elektrische auto’s.

Ook worden er slimme laadtechnologieën – oftewel smart charging – geïmplementeerd. Al deze voorzieningen wordt geïntegreerd in het platform van Envision Digital, EnOS.

Aggregator
Als hoogspanningsnetbeheerder (red. transmission system operator, tso) is TenneT verantwoordelijk voor het evenwicht tussen vraag en aanbod van elektriciteit op het stroomnet, de zogenoemde netbalancering. Naast de groei van hernieuwbare energie brengt de toekomst ook minder beschikbare conventionele opwekking voor de benodigde flexibiliteit. TenneT werkt actief aan innovatie en de toepassing van nieuwe (decentrale) bronnen die flexibiliteit kunnen bieden, zoals batterijen, wind- en zonne-energie, industriële installaties of warmtekrachtkoppeling. Via een energieleverancier of zogenoemde ‘aggregator’ in combinatie met blockchaintechnologie wordt de capaciteit van die bronnen benut. Op deze manier kunnen ook consumenten direct deelnemen aan de balancering van de energiemarkt en bijdragen aan de energietransitie.

Het initiatief met Nissan en Envision stimuleert de ontwikkeling van decentrale energiemarkten waarin consumenten actief kunnen bijdragen aan een betere inzet van hernieuwbare-energiebronnen en tegelijkertijd hun elektriciteitsrekening kunnen verlagen. Dankzij de geplaatste zonnepanelen met een vermogen van 3 megawattpiek op het dak van het Nissan Motor Parts Center in Amsterdam kunnen elektrische auto’s en stationaire batterijen energie opslaan tijdens pieken in de opwekking en deze energie op een later tijdstip terugleveren aan het elektriciteitsnet tijdens pieken in de energievraag.

Laadpaal levert energie terug
Francisco Carranza, director Nissan Energy Services: ‘Het balanceren van vraag en aanbod van energie – tegen een vergoeding – is een van de speerpunten van de samenwerking tussen Nissan, TenneT en Envision. Het is een schaalbaar systeem. Dus auto’s werken virtueel samen om de pieken op te vangen. Samen met statische opslag zorgt het voor flexibilisering – wat een van de grootste uitdagingen is voor netbeheerders.’

Om energie terug te kunnen leveren, moet de elektrische Nissan aangesloten worden op een bi-directionele laadpaal die de gelijkstroom in de batterij omzet in wisselstroom voor het net. Met een app kan de bestuurder zelf aangeven wanneer en hoeveel energie de batterij mag terugleveren en wanneer de auto weer geladen moet zijn. De opslag en levering van elektriciteit worden vergoed. Robbert Monteban, director Energy Nissan Benelux: ‘Deze ontwikkeling is belangrijk voor de flexibele energiemarkt en zorgt voor opbrengsten, waardoor zowel elektrische opslag als elektrisch rijden voor een groeiende groep automobilisten interessant wordt. Zij kunnen kiezen voor duurzamer autorijden en bijdragen aan de opmars van duurzame energie. De gebruiker heeft daarbij steeds de controle. Uit eerdere projecten weten we dat de belasting van de batterij steeds heel gering is – de invloed op de levensduur is daarmee minimaal.’

Als onderdeel van het nieuwe V2X-project heeft Nissan Nederland een laadplein in gebruik genomen met 2 bi-directionele laadpalen die tot 10 kilowatt kunnen laden en ontladen.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten