logo
© Gennady Kurinov | Dreamstime.com
© Gennady Kurinov | Dreamstime.com
20 december 2019

Groothandel wil van stuck in the middle naar king of the middle

Concurrentie komt voor zonne-energiegroothandels anno 2020 van vele kanten. Niet alleen van bestaande groothandels in dezelfde productcategorie, maar ook van traditionele, elektrotechnische groothandels.

Traditionele, elektrotechnische groothandels hebben zonne-energie de laatste jaren omarmd en hun solar assortiment fors uitgebreid. Ook zijn er nog altijd producenten die rechtstreeks aan projectontwikkelaars en installatiebedrijven verkopen en daarmee de groothandel omzeilen. Toch lijkt er van een shake-out onder groothandels nog lang geen sprake. Integendeel: de handelsgeest floreert…

Het gaat goed met de groothandelaren in Vlaanderen en Nederland. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt zelfs dat de omzet van Nederlandse groothandelaren sinds het vierde kwartaal van 2015 enkel gegroeid is. Tegelijkertijd is de tijd van dozen schuiven voorbij; er is meer toegevoegde waarde nodig. Want klant en fabrikant vinden elkaar steeds vaker rechtstreeks. Uit onderzoek van BouwKennis blijkt dat in de bouw- en installatiesector ongeveer 20 procent van de aankopen direct bij de fabrikant plaatsvindt. Veel van de grootste zonnepaneleninstallateurs in de residentiële pv-markt kiezen er juist voor om hun inkoop via de groothandel te laten lopen. De redenen zijn divers: van ontzorging tot focus en financiële dienstverlening.

Lees hier het volledige artikel ‘Lagekostenstrategie is kwetsbaarder dan leveren van toegevoegde waarde’ in de Marktgids Zonne-energie 2020 van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten