Dit is het fietspad bij Krommenie en de parallelweg van de N232 bij Schiphol.
Proefwegdek
De toepassing van SolaRoad in de afgelopen jaren heeft een schat aan informatie opgeleverd, die toegepast kan worden op de verdere ontwikkeling. Zo kan het fietspad in Krommenie als normaal fietspad onderhouden en beheerd worden. Bij het proefwegdek bij Schiphol is onderzoek gedaan naar de scheurvorming in het wegdek. Hieruit kwam naar voren dat door een combinatie van factoren scheuren in het wegdek ontstonden. Hoe dit verbeterd kan worden, wordt op basis van de leerpunten uit het onderzoek verder onderzocht.
De provincie Noord-Holland besloot eerder al niet uit de BV SolaRoad stappen, maar om de kennis die is opgedaan in de pilot zwaar verkeer op Schiphol te gebruiken voor de doorontwikkeling van zonnewegen op fietspaden.
400 kilometer
De hoeveelheid aan informatie die de pilot van het zonnewegdek bij Schiphol uiteindelijk heeft opgeleverd, en het resterende budget, wil de provincie hiervoor gaan gebruiken. De doorontwikkeling van SolaRoad op fietspaden moet onder andere uitwijzen wat een zonnewegdek betekent voor het dagelijks beheer en onderhoud, maar ook hoe de energieopbrengst verder kan worden gemaximaliseerd en hoe de sterkte en duurzaamheid van de toplaag kan worden verbeterd.
De provincie Noord-Holland heeft ruim 400 kilometer fietspaden. Als deze ook ingezet kunnen worden voor energielevering, scheelt dit volgens de provincie bij de ruimtelijke inpassing van bijvoorbeeld zonnepanelen op land en kan het een belangrijke bijdrage zijn voor de energietransitie.
Afgelopen zomer besloot ook de provincie Zuid-Holland de pilot met het zonnewegdek SolaRoad op de busbaan van de N218 bij Spijkenisse te beëindigen. De beschadigingen aan het wegdek kunnen namelijk niet gerepareerd worden.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.