Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Reparatie SolaRoad niet mogelijk, provincie Zuid-Holland beëindigt pilot
foto: SolaRoad

Reparatie SolaRoad niet mogelijk, provincie Zuid-Holland beëindigt pilot

De provincie Zuid-Holland heeft besloten de pilot met het zonnewegdek SolaRoad op de busbaan van de N218 bij Spijkenisse te beëindigen. De beschadigingen aan het wegdek kunnen namelijk niet gerepareerd worden.

Begin maart ging de pilot van start en vlak na de opening werd er schade aan de SolaRoad ontdekt. Het proefvak werd vervolgens afgezet voor nader onderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek wijzen volgens de provincie uit dat een reparatie van de SolaRoad-elementen niet mogelijk is en dat het voor de provincie niet zinvol is de huidige pilot voort te zetten.

Toplaag losgelaten
Het SolaRoad-wegdek werd de afgelopen 4 jaar wel succesvol getest op 90 meter fietspad bij Krommenie. De toepassing van zonnewegdekken op de rijbaan was voor de provincie een logisch vervolg hierop. Helaas leidt dat nu niet tot het door de provincie verwachte resultaat. ‘Het onderzoek constateert dat het zonnepaneel en de toplaag loslaten van het onderliggende beton van de SolaRoad-elementen’, aldus de provincie. ‘Deze onthechting van het zonnepaneel leidt tot vervorming, dat onder fysieke belasting van zwaar verkeer verdere schade teweeg brengt. Doordat de schade zich midden in de SolaRoad-elementen bevindt en niet bereikbaar is, is een reparatie niet mogelijk gebleken.’

Zuid-Holland heeft in de pilot de rol van launching customer, waarbij de provincie alleen investeert in de aanleg en monitoring van het SolaRoad-proefvak op de busbaan. Nu blijkt dat de SolaRoad-elementen doorontwikkeld moeten worden alvorens een vervolgpilot kan worden gestart, heeft het provinciebestuur besloten de pilot te beëindigen en het betreffende wegdek van de busbaan op korte termijn te herstellen.

‘Inherent aan innovatie’
De provincie stelt het voortijdig beëindigen van de pilot te betreuren. ‘Tegelijk is het inherent aan een innovatieve, veelbelovende technologie als SolaRoad dat zich onverwacht problemen kunnen voordoen die tijdens eerdere trajecten niet aan het licht traden. De SolaRoad-technologie biedt kansen op dubbel ruimtegebruik door bestaande wegen in te zetten in een netwerk van energieopwekkende wegen. Het wegdek wordt dan niet alleen gebruikt als verharding voor verkeer maar doet ook dienst als zonnepaneel om energie op te wekken. De opgedane kennis en informatie met deze pilot zijn wel degelijk bruikbaar voor de verdere ontwikkeling van de SolaRoad-technologie voor de lange termijn.’

De provincie Noord-Holland, dat investeerde in het bedrijf SolaRoad, stelde recentelijk ondanks de huidige problemen gewoon aandeelhouder in het bedrijf te blijven.

Nu in Solar Magazine

September 2019

Coolback wil de wereld veroveren met rendementsverhogende achterwand zonnepanelen Nieuwe BENG-eisen per 1 juli 2020 van kracht: ‘De tijd van schaampaneeltjes is definitief voorbij’ SDE++ biedt kansen voor zonnewarmte: subsidie...
Vacatures
Wocozon zoekt:

Klantenservice Medewerk(st)er

Die samen met haar of zijn collega’s van het klantenservice team binnen onze dynamische organisatie ervoor zorgt dat de klant hoog in het vaandel staat. Ben jij een flexibele, administratieve, communicatieve en overtuigende medewerk(st)er met...
32-40 uur - 3454 PZ Utrecht – De Meern
JansZon BV zoekt:

Project Manager Zonne-energie

JansZon zoekt een nieuwe collega die, net als wij, bewust bezig is met duurzaamheid en de ambitie heeft om het bedrijf te laten groeien. Wij initiëren, ontwikkelen en bouwen grootschalige zonne-energiesystemen. We zijn een jong, ambitieus en...
32-40 uur - Amsterdam, 1095 AL
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!