
De auto is per direct te reserveren. Het voertuig valt binnen de zogenaamde L6e categorie van lichte vierwielers in het scootersegment. Afhankelijk van de vraag zal er in de toekomst ook een worden aangeboden die 80 kilometer per uur kan. Productie en leveringen zullen in de Europese Unie aanvangen in 2021.
9.000 kilometer per jaar op de zon
De Squad biedt plaats aan 2 passagiers die naast elkaar zitten, met ruimte voor bagage in een achterbak. Er zijn doelbewust geen deuren geplaatst in de auto.
Robert Hoevers, chief executive officer van Squad Mobility, over de auto: ‘Emissies en congestie zijn de 2 voornaamste problemen van stedelijke mobiliteit. Onze zonne-elektrische Squad kan met zijn eigen zonnedak tot 9.000 kilometer per jaar automatisch laden in een zonnig land. Dat betekent volledig emissievrije mobiliteit voor de meeste gebruikers die tot zo’n 30 kilometer of circa 1 uur per dag rijden in een stedelijke omgeving. De meeste voertuigen in dit segment rijden niet veel meer dan 6.000 kilometer per jaar. De extra benodigde range kan direct van het elektriciteitsnet geladen worden vanuit een gewoon stopcontact en/of met de draagbare batterij binnenshuis. Extra batterijpakketten kunnen besteld worden voor extra actieradius.’
In-wielmotoren
Chris Klok, chief of design, vult aan: ‘De Squad is bedacht als een elementaire mobiliteitsoplossing maar met state-of-the-art technologieën zoals in-wielmotoren en een geïntegreerd zonnepaneel. Deze combinatie maakt de Squad toegankelijk voor een veel grotere gebruikersgroep zonder gedoe met veel onderhoud. Het is geen toeval dat de Squad technisch op een scooter lijkt, omdat de naoorlogse scooters ontworpen zijn op basis van precies deze waarden. Maar nu bieden we dit voor 2 personen, veilig en beschermd tegen weer en wind. De Squad is eigenlijk een compleet nieuw segment. De kracht van het concept is dat zowel efficiency als kostprijs vragen om een focus op lichtgewicht en het beperken van functies tot het absoluut noodzakelijke.’
Het dak, windscherm en vloer houden de gebruiker droog op de meeste dagen. Hoevers: ‘Goed genoeg voor de meesten van ons. Wachten op bus of trein en het laatste stuk lopen naar je bestemming is immers ook niet altijd 100 procent droog. Een paar druppels vindt niemand erg maar drijfnat aankomen op kantoor, vooral als je ook nog een pak aanhebt, is geen optie. Vooral de onzekerheid of het wel droog gaat blijven is een probleem. Als je echt 100 procent droog wilt blijven, biedt Squad Mobility ook nog ‘side covers’ aan als accessoire ter bescherming tegen regen en wind van opzij”.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.