logo
wvhj2023
© ProRail
© ProRail
19 november 2019

Marktpartijen pleiten voor samenwerking bij plaatsen zonnepanelen op treinstations

Marktpartijen pleiten voor samenwerking bij het plaatsen van zonnepanelen op de treinstations van ProRail. Ingenieurs en installateurs moeten samen met ProRail de handen ineenslaan om tot realisatie te komen.

ProRail gaf afgelopen zomer aan moeite te hebben om leveranciers van zonnepanelen voor de daken van zijn stations te vinden. Omdat er bij recente aanbestedingen te weinig animo was om deel te nemen, startte men een marktconsultatie. ProRail wilde via de marktconsultatie inzicht krijgen in de haalbaarheid en mening van marktpartijen ten aanzien van de voorgenomen contractindeling; de mening van de partijen weten over de voorgenomen wijze van aanbesteden en een beeld krijgen van de beschikbare aannemers / installateurs.

Ten minste 70 stationslocaties
In 2030 wil ProRail over 21 megawattpiek aan pv-vermogen beschikken. De organisatie bezit 209 stations met perronoverkappingen, goed voor in totaal 433.000 vierkante meter. Het te realiseren vermogen per stationslocatie ligt tussen de 50 en de 500 kilowattpiek. Om 21 megawattpiek vermogen aan zonnestroominstallaties te kunnen realiseren, is de verwachting dat ten minste 70 stationslocaties moeten worden voorzien van zonnepanelen.

Marktpartijen: voorkeur voor contractindeling
In totaal hebben 23 marktpartijen de door ProRail gestelde marktconsultatievragen schriftelijk beantwoord. Het gaat om ingenieursbureaus, pv-installateurs, onderhoudspartijen, managementcontractors, een groothandel en een energieproducent.

De marktconsultatie had als doel om inzicht te krijgen in:

  1. De haalbaarheid van de voorgenomen contractindeling.
  2. De mening van de markt over de voorgenomen aanbestedingswijze.
  3. De interesse en beschikbaarheid van de marktpartijen.

Voorkeur voor samenwerking
Een groot deel van de marktpartijen spreekt zijn voorkeur uit voor een contractindeling waarin de samenwerking tussen partijen wordt gezocht. Een aantal voegt daar volgens ProRail specifiek aan toe, dat ze een voorkeur hebben voor een bouwteamachtige constructie. Een aantal partijen spreekt de voorkeur uit voor een contractindeling waar de aannemer volledig in ‘de lead’ is. Alle partijen geven aan dat de partij met verstand van zonnestroominstallaties in ‘de lead’ moet zijn voor het DC-deel van de installatie.

Verder wordt voorgesteld om bij de selectie een aantal zaken mee te wegen zoals (aantoonbare) kennis en ervaring met behulp van referenties; ervaring met installeren van pv-installaties, zowel aan DC- als aan AC-zijde, met een vergelijkbare omvang aan vermogen als benodigd; ervaring met projecten met een vergelijkbare bouwkundige en organisatorische complexiteit; en ervaringen met projecten waar vergelijkbare veiligheidsconcepten van toepassing zijn.

Het verslag van de marktconsultatie is inmiddels met alle deelnemers van de consultatie gedeeld en wordt als informatief document aan de aanbestedingsdossiers van toekomstige aanbestedingsprocedures toegevoegd.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten