Uit berekeningen blijkt volgens IM Efficiency dat de zonnepanelen van het door het bedrijf gepatenteerde SolarOnTop-systeem 5,5 procent brandstofbesparing kunnen opleveren. Omdat de dynamo tijdens de rit geen stroom meer op hoeft te wekken en de motor minder wordt belast, scheelt dat per truck gemiddeld 2.300 liter diesel per jaar. Daardoor stoot een truck jaarlijks ook 6 ton minder CO2 uit.
677 megawattpiek
IM Efficiency start in Nederland, België en Duitsland en gaat dan verder naar Zuid-Europa, waar de businesscase volgens het bedrijf nog beter uitvalt. Begin 2020 starten 2 pilots bij transportbedrijven. In totaal denkt het bedrijf 42.000 Nederlandse opleggers met zonnepanelen te kunnen uitrusten. Als alle 155.000 opleggers ermee zouden worden uitgerust, ontstaat een zonnecentrale van 940 voetbalvelden met een vermogen van 677 megawattpiek.
Uitstoot 2,9 procent omlaag
Als alle 143.000 vrachtwagens in Nederland met het systeem worden uitgerust scheelt dat ruim 860 kiloton CO2 per jaar, 2,9 procent van de totale uitstoot van het Nederlandse wegverkeer.
‘Elektriciteit wordt nu zeer inefficiënt opgewekt’, stelt IM Efficiency. ‘Van de energie in diesel wordt via de motor en de dynamo slechts 20 procent omgezet in elektriciteit. Bovendien moeten vrachtwagens hiervoor vaak stationair draaien, wat duur en vervuilend is en veel overlast veroorzaakt. Doen ze dat niet en de accu's raken leeg, dan komen trucks stil te staan of kunnen ze niet laden en lossen. Ook gaan de accu's nog vaak kapot.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.