logo
wvhj2023
© Andre Muller | Dreamstime.com
© Andre Muller | Dreamstime.com
1 oktober 2019

Uitkomst onderzoek Liander naar congestie: in tientallen gebieden geen capaciteit, mogelijk toch positieve transportindicatie

De uitkomsten van het congestieonderzoek van Liander zijn bekend. In vrijwel alle van de tientallen gebieden waar de netbeheerder aangaf congestie te verwachten op het elektriciteitsnet, is er nu formeel congestie.

Liander kondigde vorige week aan bezig te zijn met onderzoek naar congestiemanagement en dit onderzoek voor de tientallen gebieden nog voor 1 oktober af te ronden. Inmiddels zijn vrijwel alle resultaten bekend, enkel voor Ameland is het congestieonderzoek voor grootzakelijke klanten nog niet afgerond.

Oranje en rode gebieden
Liander voegt hierdoor nu aan de vooravond van de najaarsronde van de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE+) een groot aantal nieuwe 'rode' gebieden toe aan zijn landkaart die een indicatie geeft over de mogelijkheden voor grootverbruikers om elektriciteit terug te leveren.

In de oranje gebieden is nog beperkt ruimte beschikbaar op het net. Liander bekijkt per aanvraag hoeveel ruimte er nog is. In de rode gebieden heeft onderzoek uitgewezen dat congestiemanagement – het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod – geen oplossing biedt. Dit betekent dat klanten die extra elektrisch vermogen willen hebben, moeten wachten totdat het elektriciteitsnet uitgebreid is. Nieuwe klanten worden in deze gebieden wel aangesloten op het elektriciteitsnet, maar krijgen zeer beperkt vermogen toegewezen. Dit geldt niet voor klanten met een aansluiting groter dan 2 megavoltampère. Deze worden namelijk direct op een onderstation aangesloten. Als het specifieke station nog voldoende capaciteit heeft, is een transportbeperking niet nodig.

Mogelijk toch positieve transportindicatie
Wil een ontwikkelaar van een zonnepark of dakgebonden zonnestroomsysteem met een grootverbruikersaansluiting toch energie terugleveren in een rood gebied? Dan is het mogelijk dat hij daarvoor tóch een positieve transportindicatie krijgt. Liander beoordeelt de aanvraag voor een transportindicatie namelijk op 2 aspecten: de tijd die nodig is om het knelpunt op te lossen én de realisatietermijn die gekoppeld is aan de subsidiebeschikking. Heeft men bijvoorbeeld een realisatietermijn van 3 jaar en verwacht Liander het knelpunt binnen 2 jaar op te lossen? Dan krijgt men een positieve transportindicatie, ook al is de aanvraag in een rood gebied.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten