
De naam van de geïntegreerde softwareoplossing staat voor Operations & Service Management System, oftewel OSMS.
Downtime beperken
Het OSMS beoogt de downtime van pv-installaties tot een minimum te beperken en de installatie, service en inspectieprocessen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Verder moeten door de software deze processen in 1 keer goed plaatsvinden zodat onnodige bezoeken aan de site worden voorkomen.
Om deze doelen te realiseren, biedt OSMS de volgende functies: centrale, real-time monitoring voor alle belangrijke omvormermerken; prestatie-analyse op basis van performance ratio-berekeningen zonder dat hiervoor instralingssensoren hoeven te worden geplaatst en automatische signalering van onderprestatie van pv-systemen. Andere functies zijn casemanagement, klantportaal, planning en fieldmanagement, elektronische werkbonnen, elektronisch klantendossier en beheer van servicecontracten. Ten slotte zijn er oplever-, prestatie-, service- en andere rapportages. OSMS heeft een mobiele app voor alle gangbare tablets en smartphones om on-site werkresultaten, inspecties, metingen en foto’s vast te leggen.
Het OSMS is eenvoudig te koppelen met andere systemen zoals het verkoop-/offertesysteem en het boekhoudsysteem. Vanaf deze maand wordt de software aangeboden als software as a service. Eerder in dit jaar lanceerde E-Solys overigens al de Informatiekiosk Zonne-Energie.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.