logo
wvhj2023
© REC
© REC
22 augustus 2019

Zonnepanelenfabrikant REC wil Europese productiecapaciteit uitbreiden naar gigawattniveau

Zonnepanelenfabrikant REC wil zijn Europese productiecapaciteit van 600 megawattpiek uitbreiden naar meerdere gigawattpiek. Hiertoe sluit het bedrijf een samenwerkingsverband met Meyer Burger.

Deze Zwitserse machinefabrikant moet het bedrijf helpen bij de ingebruikname van nieuwe productielijnen.

Alpha-zonnepaneel
REC heeft een zogenaamd memorandum van overeenstemming ondertekend voor een strategische samenwerking met Meyer Burger. Geproduceerd op de productiemachines van Meyer Burger heeft het Alpha-zonnepaneel van REC dit jaar een recordefficiëntie behaald. Deze nieuwe serie zonnepanelen werd door REC afgelopen mei geïntroduceerd op de Europese vakbeurs Intersolar in München. Het zonnepaneel met 120 halve zonnecellen haalt een vermogen tot 380 wattpiek.

Voor Meyer Burger betekent de samenwerking met REC Solar dat het bedrijf zijn activiteiten niet langer naar China wil verplaatsen, iets wat de Zwitserse machinebouwer tot nu toe voornemens was. REC wil niet alleen de productieapparatuur van Meyer Burger gaan gebruiken, maar ook nog een potentiële strategische downstream-partner betrekken in de deal. Zo moet het bedrijf zijn Europese productiecapaciteit van 600 megawattpiek voor de heterojunctietechnologie- (hjt) en SmartWire-verbindingstechnologieën van de Alpha-zonnepanelen uit kunnen breiden naar meerdere gigawattpiek (red. het Noorse bedrijf produceert wereldwijd jaarlijks 1,5 gigawattpiek zonnepanelen).

Strijd met China
In ruil voor voldoende exclusiviteitsbescherming voor specifieke hjt- en SmartWire-verbindingstechnologieën is REC in principe bereid een winstdelingsovereenkomst met Meyer Burger aan te gaan. Dit zou voor de aandeelhouders van beide partijen flinke meerwaarde moeten creëren.

MeyerBurger verwacht dat het nieuwe bedrijfsmodel de Zwitserse machinefabrikant in staat zal stellen om zowel te profiteren van de commerciële waarde van zijn high-efficiencytechnologie als om zijn intellectuele eigendom te beschermen. Hierdoor wordt het risico van ‘commoditisering’ verminderd zoals Meyer Burger dat in het verleden in zijn strijd met fabrikanten uit China heeft ervaren.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten