
De tunnel ziet er op het oog nog precies hetzelfde uit. Rob Nieuwschepen, die vanuit de gemeente het werk begeleidde, kijkt vanaf zijn werkplek in de bouwkeet op de tunnelmond aan de zuidoever. ‘De Rotterdammer ziet er straks helemaal niks van’, grapt hij. ‘De Maastunnel is een monument en dat betekent dat we in principe niks mogen veranderen aan het uiterlijk.’
Veel origineel materiaal is hergebruikt. Zoals de kenmerkende tegeltjes en de oude kappen en bakken van de verlichting. Maar achter de kappen zitten nu led-lampen. ‘Ook de vorm van de voormalige ventilatiegaten is nog zichtbaar in de muren, maar er is een heel nieuw ventilatiesysteem aangebracht.’
De Maastunnel (1942) moest om 2 belangrijke redenen worden gerenoveerd. Ten eerste voldeed de oude tunnel niet meer aan de huidige veiligheidseisen en ten tweede was de vloer onder de rijbanen in erg slechte staat.
Inmiddels ligt in de tunnel ook een nieuwe gele asfaltlaag op de rijbanen, zijn de natuurstenen bij de tunnelmond gereinigd en zijn er nieuwe camera’s, geluidssystemen en hulppostkasten geplaatst. Ook is er een nieuw systeem om de verkeersdoorstroming te volgen. Verder zijn de toegangswegen buiten de tunnel opgeknapt, met nieuw asfalt en nieuwe portalen met verkeerslichten, borden, camera’s en hoogtemelders.
(bron: gemeente Rotterdam)
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.