
Voor mannen zijn zaken als gemak meestal doorslaggevend; voor vrouwen is dat een gezond binnenklimaat. Dat concluderen Wageningen University, Nyenrode Business Universiteit, Buurkracht en Hoom naar de besluitvorming rondom energiebesparende maatregelen in gezinnen.
Weinig onderhoud
Redenen voor het nemen van energiebesparende maatregelen in woningen liggen bij gezinnen in de persoonlijke levenssfeer. De mannen en vrouwen in onze studie hebben daarbij elk hun eigen voorkeuren. Mannen ambiëren gemak en zijn vooral op zoek naar weinig onderhoud aan de maatregel. Vrouwen willen hun (pasgeboren) kinderen een gezond binnenklimaat bieden. ‘Duurzaamheid wordt weliswaar belangrijk gevonden, maar heeft geen doorslaggevende rol bij de uiteindelijke keuze’, aldus Mandy de Wilde, onderzoeker Universiteit Wageningen.
In het onderzoek is ook bekeken wat mannen en vrouwen belangrijk vinden aan hun woning en hun leefomgeving. Vrouwen hechten sterk aan veel licht in huis, aan de buurt en de buren, en een gezond leefklimaat, zoals goede ventilatie. Mannen denken bij prettig wonen vooral aan ‘ruim’ en aan gemak: een praktische indeling, gebruiksvriendelijke apparaten en zo min mogelijk onderhoud. Hieraan gekoppelde stereotyperingen blijken op te gaan. Zo doen anno 2019 vrouwen de was en maken ze schoon; mannen ontfermen zich over het timmer-, reparatie- en buitenschilderwerk. Waarbij vrouwen dan weer voor de afwerking en details zorgen.
Mensen overtuigen
Het onderzoek biedt overheden en andere organisaties die zich bezighouden met thema’s als verduurzaming en de energietransitie handvatten hoe mensen te overtuigen tot aanschaf van energiebesparende maatregelen.
De afgelopen 2 jaar onderzochten Wageningen University, Nyenrode Business Universiteit, maatschappelijk initiatief Buurkracht en energiecoöperatie Hoom hoe besluitvorming rondom energiebesparende maatregelen en duurzame opwek plaatsvindt in gezinnen. Daarnaast keken zij hoe adviseurs, energiecoaches en uitvoerders hierop kunnen inspelen om zo bewoners beter te helpen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.