
De RET liet in 2018 al zonnepanelen leggen op de daken van metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven.
RET-gebouwen
Als onderdeel van de nieuwe aanbesteding vraagt de Rotterdamse stadsvervoerder de leverancier om ook zonnepanelen te leggen op diverse RET-gebouwen. Onder het beoogde nieuwe 10-jarige contract valt alle elektriciteit die het bedrijf gebruikt.
Omdat de zonne- en/of windparken nog gebouwd moeten worden, duurt het tot 1 januari 2024 totdat de RET alle stroom daaruit betrekt. In de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2023 koopt het vervoersbedrijf duurzame elektriciteit in die voor 100 procent afkomstig is van bestaande wind of Nederlandse biomassa, met uitzondering van bijstook in kolencentrales.
Elektrische busvloot
Ook op andere terreinen zet de RET, samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), in op verduurzaming. De grootste bijdrage levert de transitie naar een uitstootvrije busvloot. In lijn met de afspraken tussen de rijksoverheid en de vervoerregio’s rijdt het bedrijf in 2030 alleen nog met zero-emissiebussen. Medio december 2019 gaan de eerste zero-emissiebussen de weg op, vergezeld van 103 hybrides. In 2021 komen er nog 50 zero-emissiebussen bij, in 2024 weer 50 bussen en in 2029 de laatste 110 bussen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.