logo
wvhj2023
hero-image
17 juni 2019

Belastingdienst: onduidelijkheid website veroorzaakte klachten over omzetbelasting zonnepanelen

Om de afhandeling van de btw-teruggave voor zonnepanelen te versnellen, heeft de Belastingdienst afgelopen jaar de aanvraagprocedure voor een btw-nummer versneld en vereenvoudigd. Dat meldt staatssecretaris Snel.

De Belastingdienst ervoer begin 2018 extra drukte door  de verruimde btw-teruggaveregeling voor eigenaren van zonnepanelen. Afgelopen maand meldde de Belastingdienst op Verantwoordingsdag, ook wel Gehaktdag genoemd, daarbij in zijn jaarverslag dat het aantal klachten dat in 2018 via de BelastingTelefoon is binnengekomen over de omzetbelasting voor zonnepanelen flink was toegenomen. Over de aard van de klachten werd destijds geen extra informatie verstrekt.

Vragen Tweede Kamer
Vanuit de Tweede Kamer werden vragen gesteld over waar de klachten over zonnepanelen op gericht waren en welke acties zijn ondernomen om de klanttevredenheid bij vragen over zonnepanelen te verbeteren.

Staatssecretaris van Financiën Menno Snel meldt hierover nu het volgende aan de Tweede Kamer: ‘De belangrijkste reden voor klachten over zonnepanelen was de lange doorlooptijd bij het aanvragen van een btw-nummer. Op de website van de Belastingdienst stond vermeld dat dit zes tot acht weken in beslag kon nemen, terwijl dat in de praktijk vaak langer duurde. De informatie op de website was voor deze categorie aanvragers bovendien op onderdelen onduidelijk. Aan de hand van de klachten is de aanvraagprocedure versneld en vereenvoudigd. Ook de informatie op de website en bij de BelastingTelefoon is geactualiseerd.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten