Vanaf aankomend najaar zijn op de locatie 120 slimme laders in staat om zonne-energie in de batterijen van elektrische (deel)auto’s op te slaan. Het systeem draagt bij aan het opvangen van pieken in stroombelasting.
Triodos Bank realiseert het project in nauwe samenwerking met ontwikkelaar EDGE Technologies en We Drive Solar. De bidirectionele laders zijn direct aangesloten op 3.253 vierkante meter aan zonnepanelen en hebben een driedubbele functie. Elektrische auto’s kunnen hier laden. Auto’s waarvan de accu vol genoeg is, kunnen ook weer stroom terugleveren, zodat de energie kan worden gebruikt in het kantoorgebouw of worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.
De autobatterij wordt maximaal geladen als het aanbod van elektriciteit groter is dan de vraag, zoals bij een overschot aan zonne-energie. Een batterij kan ook elektriciteit aan het net terugleveren als de vraag naar energie hoog is. Zo wordt flexibele opslagcapaciteit gecreëerd die pieken op het net kan verminderen.
Onderdeel van het plan is dat Triodos Bank haar deelauto’s vervangt door 100 procent elektrische auto’s, zodat deze onderdeel worden van het bidirectionele laden. Triodos Bank gaat onderzoeken hoe naast de medewerkers van Triodos Bank ook de inwoners van Zeist en omstreken gebruik kunnen maken van haar elektrische deelauto’s.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.