Wethouder Dijksma heeft de laadpalen hiertoe omgedoopt tot Flexpower-laadpalen. Ze zijn dusdanig zodanig afgesteld dat ze in daluren van het elektriciteitsnet en bij zonnig weer meer stroom geven en gedurende piektijden iets minder. De inzet van buurtenergie en het flexibel laden, helpen de groeiende vraag aan het elektriciteitsnet beter te verdelen.
Het project van gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander, energiebedrijf Vattenfall en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL spreidt de stroom over de dag. Flexpower gebruikt overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct lokaal in om sneller auto’s te laden. Zo hoeft deze energie het net niet verder te belasten.
De laadpalen geven verder iets minder stroom af in de uren dat de huishoudens veel energie vragen – van 18.00 tot 21.00 uur – en haalt dat in door in de nacht meer te laden. Aangezien de meeste automobilisten vooral 's nachts laden, hebben zij er in het algemeen geen nadeel van.
Om dit te realiseren, is de capaciteit van de Flexpower-laadpalen met 40 procent verhoogd. De palen worden hiervoor intern aangepast en vervolgens anders aangestuurd. Een reguliere laadpaal heeft een netaansluiting met een doorlaatwaarde van 3 x 25 ampère. De Flexpower-laadpalen kunnen 3 x 35 ampère afgeven en dat ook nog slimmer over de aangesloten auto’s verdelen.