
Het energiebedrijf vindt dat de vergroening van Nederland sneller moet. Daarom roept Greenchoice iedereen op om de nog lege daken te kraken. Het idee voor de campagne lijkt overgewaaid uit België, waar het Vlaams Energieagentschap (VEA) via de campagne ‘Overal zonnepanelen’ vorig jaar 812 grote daken liet nomineren voor zonnepanelen.
Het idee van Greenchoice is soortgelijk: via een speciale actiepagina kan iedereen een leeg dak in de buurt ‘kraken’ door het te markeren op een onlinekaart van Nederland. Zo wordt het onbenutte potentieel van lege daken door de buurtbewoners zelf in kaart gebracht. Met de meest gekraakte en geschikte daken wil Greenchoice vervolgens aan de slag om er lokaal stroom op te wekken.
Evert den Boer, algemeen directeur van Greenchoice: ‘We doen deze actie met een knipoog naar de kraakbeweging die datzelfde deed toen er woningen leegstonden ten tijde van woningnood. Als we weten in welke buurten interesse is om stroom op te wekken en welke daken daarvoor geschikt zijn, kunnen we in gesprek met de buurtbewoners en de – al eventueel bestaande – lokale energiecoöperaties. Zo maken we Nederland samen steeds groener.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.