logo
wvhj2023
foto: SunData
foto: SunData
27 maart 2019

SunData: ’94 procent installateurs ziet onderhoudsdata over zonnepanelen als kans’

94 procent van de installateurs ziet data over de onderhoudsstatus van zonnepaneelsystemen als een kans. Dit blijkt uit onderzoek van SunData dat het bedrijf heeft uitgevoerd tijdens de vakbeurs Solar Solutions.

SunData, een Utrechtse start-up in zonne-energiemonitoring, was dit jaar voor het eerst te vinden op Solar Solutions. Chief executive officer Lex Schiebaan: ‘Veel installatiebedrijven hebben al een monitoringoplossing, maar die is te complex of te duur voor de zakelijke markt. Zelfs grote partijen, waarbij we dachten dat we geen kans maakten, blijken de monitoringoplossing van SunData als een aanvulling te zien.’

Service: liever vandaag dan morgen
‘Dat 94 procent van de installateurs data als een kans benoemt, laat zien dat installateurs begrijpen dat je met software de opbrengst kunt bewaken én extra kunt verdienen’, vertelt Joris Beukeboom, commercieel directeur bij SunData. ‘Deze bewustwording is de eerste stap. De volgende stap is het verlenen van goede service aan de pv-eigenaar. Service is al jaren een ondergeschoven kindje. Slechts 1 op de 5 installateurs biedt servicecontracten aan.’

‘De meeste installateurs willen wel service verlenen, maar hebben er gewoonweg geen tijd voor’, legt Beukeboom uit. Voor die installateurs heeft SunData een oplossing bedacht. ‘Om de stap naar goede serviceverlening te verkleinen, hebben wij een servicecontract-template opgesteld. Dit template verheldert de verantwoordelijkheden van de installateur ten opzichte van de pv-eigenaar, en biedt de mogelijkheid voor een nieuw en rendabel businessmodel. Voor de installateur geldt: begin liever vandaag dan morgen met servicecontracten. Daarmee verlaag je je kosten, vergroot je je inkomsten én verbeter je je reputatie.’

Draagvlak bij woningcorporaties
Niet alleen in de zakelijke pv-markt zijn reputatie en klanttevredenheid volgens SunData van groot belang, ook woningcorporaties hebben hier dagelijks mee te maken. Om hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, is het creëren van draagvlak onder de huurders noodzakelijk. ‘Om woningcorporaties te helpen hun huurders te overtuigen, hebben wij een speciaal bewonersdashboard ontwikkeld’, vertelt Schiebaan. ‘Daarop kunnen huurders precies zien hoeveel energie de zonnepanelen opleveren, hoe groot het financiële voordeel is en wat dit betekent voor het milieu. Dit geeft hen vooraf meer vertrouwen in de zonnepanelen, wat zorgt voor een breder draagvlak.’

Ook veiligheid speelt een rol bij het platform. ‘Er worden geen persoonsgegevens van bewoners gebruikt. Ook de internetverbinding van de bewoner wordt niet belast. In plaats daarvan maken wij gebruik van het privacy-ongevoelige gprs-netwerk.’ Maar is privacy van eigenaren in residentiële monitoring eigenlijk een issue? SunData vroeg het zijn standbezoekers. 35 procent van de ondervraagden zag geen bezwaren, maar het merendeel vindt dat privacy een belangrijk onderwerp is om rekening mee te houden. 

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten