logo
wvhj2023
foto: UTwente
foto: UTwente
25 maart 2019

Ander type zonnecel voor nieuwe zonneauto Solar Team Twente

Solar Team Twente heeft in hangar 10 op Vliegveld Twente het ontwerp van de nieuwe zonneauto ‘RED E’ onthuld. De zonneauto wordt uitgerust met een ander type zonnecel en wordt de kleinste Twentse zonneauto ooit.

Het team neemt in oktober weer deel aan de 2-jaarlijkse World Solar Challenge in Australië. Ook lanceerde het team een Massive Online Open Course (MOOC) over het bouwen van een zonneauto. Bovendien kondigde het team aan een bijdrage te gaan leveren aan het oplossen van de braindrain in Twente.

‘De nieuwe zonneauto RED E wordt de kleinste in de historie van Solar Team Twente. Dit komt doordat we deze editie kiezen voor een zonnepaneel van gallium-arsenide (GaAs) in plaats van silicium’, vertelt Sybren Wubs, technisch manager van Solar Team Twente.

Doordat de oppervlakte van de zonnecellen op de nieuwe zonneauto kleiner wordt dan de laatste jaren, wordt de zonneauto een stuk kleiner dan zijn voorgangers. De zonneauto wordt daardoor aerodynamisch beter, maar de keuze zorgt tegelijkertijd voor grote uitdagingen in de auto zelf.

Solar Team Twente focust deze editie meer dan ooit op transparantie en educatie. Door meer kennis te delen en meer samen te werken, hoopt het team een nog grotere bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst. Het team onthulde tijdens de ontwerppresentatie de plannen voor de MOOC, waarin de technieken en werkprocessen van The Red One (zonneauto van editie 2015) gedeeld worden met de buitenwereld. Het is de eerste keer dat een topteam een zonneauto op technisch vlak volledig ‘opengooit’. De cursus, genaamd ‘How to build a solar car’, is vanaf de zomer te volgen via het platform FutureLearn.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten