Slechts 12 procent van de Amerikaanse solar installateurs levert namelijk de Powerwall van Tesla. Dit blijkt uit het onderzoek EnergySage en de North American Board of Certified Energy Practitioners. Het rapport, een landelijk onderzoek onder Amerikaanse solar installateurs, laat zien dat inmiddels 1 op de 3 klanten interesse toont in energieopslagoplossingen voor hun woning. Van die groep meldden installateurs dat 56 procent van de consumenten vraagt om de Powerwall. Een veel kleiner deel krijgt het product, volgens de uitslag van de enquête.
‘Er waren productbeschikbaarheidsproblemen voor de Powerwall en de LG Chem Resu in 2018. De meeste installateurs en ontwikkelaars die ik sprak, vonden dit een probleem’, aldus Brett Simon, senior analist bij Wood Mackenzie Power & Renewables, een energieonderzoeks- en adviesgroep. ‘Een belangrijke reden was dat Zuid-Korea aantrekkelijke incentives had die eind 2018 afliepen. Dus fabrikanten, met name lokale Koreaanse bedrijven zoals LG Chem, gaven de voorkeur aan opslagcapaciteit op die markt.’
Tesla heeft volgens Simon op zijn beurt grotendeels prioriteit gegeven aan de productie van voertuigen, met als doel de productiedoelstellingen van de Tesla Model 3 te halen.