‘Een parkeerplaats is bedoeld voor het parkeren van auto’s en om die reden wil je zo min mogelijk obstakels op het terrein hebben’, stelt Alexis Fischer, werkzaam voor Ikaros Solar in Nederland. ‘Ieder obstakel kost parkeerplaatsen en bemoeilijkt het rijden op de parkeerplaats. Een pv-carport heeft daarom veel minder steunpunten dan een grondsysteem en dat stelt hogere eisen aan de constructie en fundatie.’
De pv-carports van Ikaros Solar kunnen desgewenst van laadpunten voor elektrische auto’s worden voorzien en zijn standaard uitgerust met led-verlichting. Fischer: ‘Wij bouwen in Nederland steeds meer zonne-energiesystemen op parkeerplaatsen. Door lagere paneelprijzen en hogere vermogens per paneel zakt de prijs per kilowattuur en kan een carportsysteem rendabel geëxploiteerd worden. Een ander voordeel is de combinatie met elektrisch rijden. Steeds meer bedrijven plaatsen oplaadpunten voor elektrische auto’s. Daarvoor moet infrastructuur worden aangebracht en dat is het ideale moment om een combinatie met een zonne-energiesysteem te maken. Dat scheelt enorm in de kosten. En bovendien wordt dan wel heel mooi de link gelegd tussen elektrisch rijden en zonne-energie.’
Dat er binnen de SDE+-regeling geen extra categorie voor de carportsystemen is, is volgens Fischer geen probleem: ‘Carportsystemen bieden een goede kans voor bedrijven die een SDE+-beschikking hebben, maar waarbij blijkt dat het dak niet geschikt is voor zonnepanelen. Het niveau van de oudere beschikkingen ligt wat hoger en dat kan de meerkosten van een carportsysteem compenseren.’