Techniek Nederland is vanaf 15 januari niet alleen de naam van de nieuwe vereniging, maar ook een merknaam die installatiebedrijven gaan gebruiken richting consumenten en zakelijke opdrachtgevers. De organisatie vertegenwoordigt 80 procent van de omzet van de installatiebranche. De circa 5.000 aangesloten installatiebedrijven bieden aan 120.000 personen werkgelegenheid.
Doekle Terpstra, voorzitter van UNETO-VNI, over de naamswijziging: ‘Het begint bij techniek. Techniek maakt ons land schoner, veiliger en sterker. Onze sector is onmisbaar voor de energietransitie die we in het Klimaatakkoord hebben afgesproken. Maar óók voor het oplossen van andere grote maatschappelijke vraagstukken, zoals mobiliteit, langer zelfstandig thuis wonen, verstedelijking en toenemende complexiteit van onze infrastructuur. De maatschappelijke relevantie zal de komende jaren dus alleen maar groeien. Zo’n sector verdient een glasheldere naam met een herkenbare klank. Daarom heten we voortaan Techniek Nederland.’
Techniek Nederland zal de belangen van de leden en van de sector volgens Terpstra als geheel sterker dan ooit behartigen, zowel op regionaal als op nationaal niveau. ‘Ons profiel wordt duidelijker, zowel naar politiek en overheid als naar de organisaties waarmee we samenwerken. Techniek Nederland is vanaf januari 2019 hét aanspreekpunt voor de techniek. Zo krijgen we meer voor elkaar in het belang van onze leden.’
De komende maanden voert UNETO-VNI nog de huidige naam, met Techniek Nederland als toevoeging. In januari 2019 wordt de naam Techniek Nederland en presenteert de vereniging een nieuw logo en een nieuwe huisstijl.