Op dit moment worden er bij sloopprojecten volgens de partijen vooral te weinig armaturen gescheiden ingezameld. Dit terwijl er jaarlijks zo’n 900.000 kilo aan armaturen en 460.000 stuks aan lampen uit de sloop- en renovatieprojecten vrij zouden moeten komen.
LightRec en VERAS willen de hoeveelheid en het gewicht aan ingeleverde lampen en armaturen uit de sloop de komende 5 jaar verdubbelen. Dit willen ze bereiken met een zogenaamde multichannel-strategie, waarbij ze zich zullen richten op alle belangrijke schakels in de sloopbranche, van beleidsmakers tot ingenieurs en van opdrachtgevers tot uitvoerders.
Het doel van de organisaties is om het correct verwijderen en inzamelen van verlichting op te laten nemen in standaard bouwbestekken, richtlijnen, criteriadocumenten voor aanbestedingen, formele sloopmeldingen en in andere communicatiemiddelen die de doelgroepen in hun dagelijkse werk tot zich nemen.
Als onderdeel van het offensief zullen de partijen enkele ‘Witte Raaf’-projecten volgen, die dienen als praktisch voorbeeld voor het demonteren, inzamelen en recyclen van lampen en armaturen.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.