Zo kondigt Amsterdam deze week aan vanaf 2018 scooters uit het jaar 2010 en eerder te gaan weren in de binnenstad. Utrecht wil vanaf 2020 alle niet-elektrische brommers en scooters uit het centrum verbannen.
Ondertussen zijn in Rotterdam sinds de invoering van de milieuzone op 1 januari 2015 al bijna 10.000 auto's verdwenen uit het centrum. Dieselauto's van voor 1 januari 2001 en benzineauto’s van voor 1 juli 1992 mogen niet meer in de milieuzone. Door deze maatregel zijn er nu nog ‘slechts’ 5.000 sterk vervuilende auto’s in de havenstad.
Ondertussen neemt de wens tot landelijk uniforme regels ten aanzien van milieuzones toe om de autogebruiker zo duidelijk en eenduidig mogelijk te informeren. Onder meer de VVD spreekt van ‘automobilistje pesten’ door de grote steden.
Brancheorganisatie Bovag noemt de Amsterdamse criteria voor de milieuzone van scooters nogal onrealistisch. Tweederde van alle brom- en snorfietsen in Amsterdam is ouder dan 2011, zegt de organisatie. Ook meent de Bovag dat een voertuig van een A-merk uit 2010 nog een forse handelswaarde heeft en dus niet zomaar aan de kant gezet mag worden. De organisatie stelt voor de grens voor een eventuele milieuzone in te stellen op bouwjaar 2005.
De Bovag bekritiseerd ook het Utrechtse plan: ‘De elektrische scooters die nu te koop zijn, zijn te duur en niet allemaal van goede kwaliteit. Het is maar de vraag of over 4 jaar die elektrische scooters wel betaalbaar en goed zijn, zoals de gemeente Utrecht denkt.’
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.