
Advies- en ingenieursbureau Advin verzorgt de ontwerp- en engineeringswerkzaamheden. De overeenkomst op basis van de ‘Best Value’-methode omvat het integrale ontwerp, de realisatie en gedurende vijftien jaar het onderhoud van de start- en landingsbaan, taxibanen, platformen, toegangswegen en parkeerterreinen op het publieke gedeelte.
Bij de aanleg van de start- en landingsbaan past Dura Vermeer een innovatieve funderingstechniek toe. Hierdoor hoeft minder grond te worden afgegraven en minder zand aangevoerd. Naar verwachting scheelt dit circa 10.000 vrachtwagenritten en daarmee 490 ton CO2-uitstoot. Op de parkeerterreinen en toegangswegen wordt gebruik gemaakt van gelijkspanning en led-verlichting. Ook de vliegveldverlichting bestaat uit led-lampen. Hier wordt door gebruik van laagspanning met inductie een energiebesparing van 30 procent bereikt.
In 2016 werkt Advin het ontwerp uit en begint Dura Vermeer met de voorbereidingen. Dura Vermeer start naar verwachting in januari 2017 met de echte bouwwerkzaamheden. In 2018 wordt de eerste passagiersvlucht verwacht.
Om de economische functie van Schiphol te behouden en versterken, is afgesproken Schiphol selectief te ontwikkelen. Lelystad Airport gaat de groei op Schiphol ondersteunen als alternatief voor het niet-mainport gebonden verkeer. Lelystad Airport wordt gefaseerd ontwikkeld voor vluchten naar Europese (toeristische) steden en regio’s.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.