
De Boeing 787 Dreamliner is de eerste van in totaal 21 toestellen die KLM vanaf eind 2015 in gebruik gaat nemen. Alle Dreamliners krijgen ieder een unieke naam en worden vernoemd naar bloemen.
De Boeing 787 is uitgerust met de nieuwste features. Pieter Elbers president-directeur KLM hierover: ‘De belangrijkste features van de Boeing 787 zijn een World Business Class (WBC) stoel die helemaal plat kan en op alle plaatsen direct toegang biedt tot het gangpad; de rugleuningen van de stoelen in de Economy Class die tot wel 40 procent verder naar achteren kunnen; een state-of-the-art Inflight Entertainmentsysteem; Wi-Fi voor alle passagiers die tijdens hun vlucht ‘online’ willen zijn.’
Ten opzichte van een Boeing 747 verstookt een Dreamliner overigens tot 20 procent minder kerosine dankzij het gebruik van gewichtsbesparende composietmaterialen, verbeterde aerodynamica en efficiëntere motoren. Een Dreamliner kan maximaal 282 passagiers vervoeren. Het toestel heeft in de 787-9-variant een actieradius van 15.750 kilometer. Naast zuinigere motoren bevat het toestel grotere ramen, wifi, led-verlichting en een hogere cabinedruk. Dit laatste moet de nadelige effecten van jetlag helpen te verminderen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.