logo
wvhj2023
hero-image
30 oktober 2015

Onderzoek Mister Hippo: Nederland niet klaar voor thuisaccu

Mister Hippo, een netwerkorganisatie die voor installateurs en loodgieters bemiddelt, stelt op basis van eigen onderzoek dat 88 procent van de pv-bezitters geen thuisaccu aanschaft vanwege de terugverdientijd.

Van de mensen die niet over zonnepanelen beschikken schaft zevenenveertig procent de thuis accu niet aan door de te hoge aanschafprijs.

Onderzoekster Yvette Lievens van Mister Hippo heeft zowel Nederlands zonder als mét zonnepanelen ondervraagd. onder Nederlandse zonnepaneelbezitters en Nederlanders zonder zonnepanelen. Volgens de auteurs zouden Nederlanders met een terugverdientijd korter dan zeven jaar overstappen op een thuisaccu. Mister Hippo stelt dat de terugverdientijd nu nog zestien jaar is.

Mister Hippo rekent voor dat de markt van thuisaccu 81.010 huishoudens zal beslaan. In het onderzoek is hierover het volgende te lezen: 'In Nederland zijn er 7.590.228 particuliere huishoudens. Het percentage van het aantal huishoudens met zonnepanelen in Nederland van het totaal aantal huishoudens in Nederland, is 3,7 procent.De respondenten met zonnepanelen die: 'ja, ik denk het wel' en 'ja, zeker weten' geantwoord hebben op de vraag ‘Zou u de thuisaccu aanschaffen?’, representeren afgerond 29 procent. ... Hieruit kan worden geconcludeerd dat de thuisaccu een markt van 81.010 huishoudens in Nederland wacht, met een betrouwbaarheidsmarge van 95 procent en een foutmarge van 9 procent.'

Tenslotte geeft tien procent van de ondervragaden aan 8.500 euro te willen betalen voor de thuisaccu inclusief zonnepanelen met omvormer. Uit het onderzoek blijkt ook nog dat onbekend onbemind maakt. Eén op de vijf van alle respondenten geeft dit aan als reden om de thuis accu nog niet aan te schaffen.

Het volledige onderzoek is hier te raadplegen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten