De led-lantaarns langs de fietsverbinding lichten op als een fietser nadert en dimmen vervolgens weer tot een amberkleurige gloed. 'Vanaf 2017 willen we bij elke vervangen of nieuwe installatie kiezen voor led-verlichting. Dat maakt niet alleen het verkeer veiliger, het verdient zichzelf terug', aldus Weyts. In 2017 wordt het Vlaams verlichtingscontract vernieuwd en dat is voor Weyts reden om in dat jaar te starten.
Technologiefederatie Agoria heeft inmiddels enthousiast gereageerd op de aankondiging van Weyts. 'Investeringen in led-verlichting verdienen zich binnen drie tot vijf jaar terug', aldus Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. 'Bovendien gaat het om investeringen in slimme, toekomstgerichte technologie. Doordat de led-verlichting met sensoren uitgerust is, kan de wegbeheerder de verlichting sturen, zo het energieverbruik verminderen en de veiligheid op onze wegen vergroten.'
Het Vlaamse wegennet (gewest- en gemeentewegen) telt vandaag de dag 1.250.000 lichtpunten. Slechts een kleine deel daarvan, circa 5 procent, is uitgerust met led-verlichting. De verlichtingsindustrie in het Vlaams Gewest is volgens Agoria goed voor een omzet van 400 miljoen euro en 1.600 directe banen.