
Hoe kwam het initiatief voor een collectieve salderingsclaim tot stand?
‘Mijn ex-vrouw woont in een voormalige school. Ze investeerde zwaar in isolatie, een warmtepomp en 48 zonnepanelen. Ze werkt bij de rechtbank, waar veel mensen automatisch in de pas lopen met beleid vanuit de overheid. Maar het in één keer afschaffen van saldering kost haar heel veel geld.’
Je bent op een persoonlijke missie?
‘Nee. Meerdere mensen maakten me attent op deze kwestie. Die heeft consequenties voor velen, zoals bleek toen ik er verder indook. In Nederland zijn al meer dan 3 miljoen huishoudens met zonnepanelen op het dak. Dat zouden er nooit zoveel zijn geweest als er niet gesaldeerd kon worden. Er worden heel wat consumenten financieel benadeeld doordat die regeling vanaf 2027 in de prullenbak verdwijnt. De zorgen zijn groot.’
Overheidsbeleid verandert wel vaker. Duidelijk was al langer dat salderen een tijdelijk fenomeen zou zijn…
‘We leven in een democratie: politici maken keuzes. Maar de overheid zet al heel lang in op de energietransitie, ook die van huishoudens. Er zijn op dit vlak ook veel toezeggingen gedaan. Het afbouwen van saldering, dat al lang werd aangekondigd, is tot daaraantoe. Huishoudens kunnen zich daarop voorbereiden. Maar een abrupte stop valt in de categorie onzorgvuldig handelen en kan worden bestempeld als een onrechtmatige overheidsdaad. Daarom startten Jack Egberts van De Boer Egberts - Advocaten, econoom Alexander Scholtens en ik deze massaclaim.’
Ook bedrijven ervaren de gevolgen van dit regeringsbesluit…
‘Er zijn veel commerciële partijen die op de zonne-energieboot zijn gesprongen. Die markt is volledig ingestort. Ik ben ook veel door bedrijven benaderd, die bijvoorbeeld snel moeten overschakelen naar batterijen. De faillissementen zijn niet van de lucht. Wij begeleiden er diverse als curator. Maar ondernemen is ook risico nemen. Consumenten worden door de wet beter beschermd.’
Hoe groot is de interesse voor jullie massaclaim?
‘Ik doe vaker collectieve zaken, waarbij ik onder andere Google Ads gebruik om mensen te mobiliseren. In dit geval was marketing onnodig: we werden overstroomd met aanmeldingen. Momenteel zijn dat er 174.311, en ze blijven binnenkomen. Via onze website is het ook mogelijk een bericht achter te laten. Ik ontvang er dagelijks veel, kan ze niet allemaal beantwoorden, maar lees ze natuurlijk wel. De mensen zijn erg boos.’
Er was sprake van een incident: jij riep op tot een actie, het massaal uitzetten van zonnepanelen. Waarom?
‘Zo ging het niet. Dat idee kwam meerdere keren via de mail binnen. Ik zette een poll op onze website om te vragen of mensen dit een goed idee vonden. Iemand bracht via een bot veel stemmen tegen uit, wat leidde tot een rare uitslag: er werden meer stemmen geteld dan het aantal deelnemers aan onze zaak. Ik kreeg ook veel haatreacties; nu weet ik hoe dat voelt. Men dacht dat ik een misdadige actie uitlokte, maar dat was uiteraard niet het geval. Ik ben advocaat en hou van spannende dingen, maar zo spannend hoeft het van mij nou ook weer niet. Het collectief uitzetten van zonnepanelen is niet de manier om verandering af te dwingen.’
Waar staan jullie nu?
‘Bij dit soort massaclaims is het gebruikelijk financiers te zoeken; ze kosten veel geld. Er zijn vele Nederlandse en Europese partijen die dit financieren. In dit geval lukte dat niet, omdat de overheid de wederpartij is. Die schikt nooit en blijft bij het beleid. De landsadvocaat begint altijd met het in twijfel trekken van de eiser, of die wel aan alle wettelijke vereisten voldoet. Dat zijn er veel, bijvoorbeeld aangaande een gedegen bestuur, raad van toezicht, accountant, overnamecode en jaarverslagen. Onze stichting is inmiddels in oprichting. We zijn momenteel hard op zoek naar een voorzitter met een mooie trackrecord in de sector. En we hebben al een advocatenkantoor gevonden: Blenheim uit Amsterdam.’
Hoeveel geld is nodig voor deze zaak, en waar komt dat vandaan?
‘Middels crowdfunding. We hebben veel deelnemers; een aantal gaf aan dat een kleine bijdrage geen probleem is. Als een kwart, zo’n 45.000 huishoudens, bereid is 14,50 euro te storten, kunnen we doorzetten. We willen 650.000 euro ophalen, genoeg voor het eerste traject. Dat is de ondergrens. Wordt het minder, dan krijgen de mensen hun geld terug, minus 20 procent voor de gemaakte kosten.’
Hoe ziet het vervolgtraject eruit?
‘We starten in het eerste kwartaal van 2026 met onze crowdfunding. Datzelfde jaar moet de dagvaarding verzonden worden. Het antwoord daarop laat zich voorspellen: veel kritiek en het in twijfel trekken van onze stichting, of we wel aan de voorwaarden van zo’n claim voldoen. Dit gaat veel tijd kosten; we staan pas in 2027 voor de rechter. Onze eis: het terugdraaien van het in één keer afschaffen van de salderingsregeling – een gestage afbouw of schadevergoeding voor zonnepaneeleigenaren, naar rato van het aantal zonnepanelen en rekening houdend met wanneer die zijn geplaatst.’
Dan is saldering inmiddels verleden tijd…
‘Dat klopt. Daarom zullen we bij de rechter aandringen op tempo maken. In de zomer van 2027 zullen de effecten van de afschaffing van saldering zich namelijk voor het eerst sterk manifesteren.’
Hebben jullie eigenlijk wel een zaak, gaat dit lukken?
‘Als ik dat niet dacht – en dit is niet mijn eerste rodeo – zou ik er niet aan beginnen. Duidelijk is wel dat we sterk afhankelijk zijn van de politiek en hoe die er dan in staat. Ik was verbaasd dat de salderingskwestie nauwelijks speelde tijdens de afgelopen verkiezingscampagne. Door alsnog te kiezen voor een geleidelijke weg kun je veel Nederlanders blij maken. En daarnaast is het gewoon belangrijk om voor bepaalde zaken te vechten. Ik heb het idee dat veel mensen apathisch zijn geworden, met uitzondering van organisaties zoals Extinction Rebellion. Het lijkt alsof velen het allemaal wel geloven; zich ook neerleggen bij onrecht, terwijl je juist dan op de barricades moet gaan staan.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.