
De installatie dekt de helft van het energieverbruik en is een primeur voor Vlaanderen.
Eind september operationeel
De installatie omvat 1.550 zonnepanelen die samen ongeveer 4.700 vierkante meter beslaan. De voorbereidende werkzaamheden, zoals het plaatsen van een omheining rond de site, beginnen op 22 juli. Half augustus start de daadwerkelijke installatie van de zonnepanelen, gevolgd door de elektrische werken en de koppeling met de tunnels.
Als alles volgens planning verloopt, zal de installatie eind september operationeel zijn. De werkzaamheden zullen vrijwel zonder hinder voor het wegverkeer verlopen. Alleen voor het koppelen van de installatie met de tunnel zal de Zelzatetunnel enkele uren zonder stroom moeten worden gesteld. Dit zal ‘s nachts gebeuren en wordt gecombineerd met reeds geplande nachtelijke sluitingen voor de vernieuwing van de verlichting.
Duurzame oplossing
Het project bij het complex Zelzate-West, gelegen op de kruising van de E34 met de R4-west, markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van weginfrastructuur. Voor het eerst in Vlaanderen worden zonnepanelen specifiek ingezet om tunnels van energie te voorzien.
De zonnepaneleninstallatie zal ongeveer 930 megawattuur per jaar opwekken, wat overeenkomt met het gemiddelde verbruik van ongeveer 300 gezinnen. Van deze opgewekte energie gaat 75 procent, oftewel 700 megawattuur, rechtstreeks naar de twee tunnels. Dit zorgt voor een jaarlijkse besparing van ongeveer 200.000 euro op de energiefactuur.
Energieslurpende infrastructuur
Tunnels verbruiken aanzienlijk veel energie. De ventilatoren draaien regelmatig om de luchtkwaliteit te bewaken, pompen houden de tunnel watervrij, en de verlichting brandt continu. ‘Gemiddeld heeft deze tunnel zo’n 2.000 megawattuur op jaarbasis nodig. Dat is te vergelijken met het verbruik van 850 gezinnen,’ aldus het Agentschap Wegen en Verkeer.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder benadrukt het belang van dit initiatief: ‘Door onze gewest- en snelwegen duurzamer in te richten, maken we ze robuuster en efficiënter en dat is een win-winsituatie: beter voor onze energieonafhankelijkheid, beter voor het milieu en beter voor de portemonnee.’
Europese doelstellingen
Het project past binnen de bredere Vlaamse inspanningen om aan de Europese energiedoelstellingen te voldoen. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil in de toekomst meer van dergelijke projecten realiseren om zelf groene stroom op te wekken voor weginstallaties en tunnels.
Oorspronkelijk was binnen het project ook een windmolen gepland, maar door bezwaren tegen de omgevingsvergunning kan dit onderdeel vooralsnog niet worden uitgevoerd.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.