Jaarlijks verbruikt AWV zo’n 115 gigawattuur stroom voor de openbare verlichting, verkeersborden en de tunnelinfrastructuur. Dat verbruik staat gelijk aan het verbruik van 39.000 gezinnen. De wegverlichting en tunnelinfrastructuur zijn de grootste energievreters, goed voor zo'n 85 procent van het totale energieverbruik van het agentschap. Afgelopen kalenderjaar betaalde het agentschap AWV 45 miljoen euro voor zijn elektriciteitsgebruik. Verwacht wordt dat ook in 2023 een factuur van dezelfde grootte volgt.
600 hectare potentieel
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters probeert die energierekening te drukken door de uitrol van led-verlichting op gewest- en autosnelwegen. Daarnaast gaat de minister het agentschap nu hernieuwbare energie laten opwekken. Er is 200 hectare aan restgronden nodig om in de jaarlijkse energiebehoefte van het agentschap te voorzien. Een eerste ruwe oefening van ongebruikte gronden leverde een theoretisch potentieel van minimaal 600 hectare op.
‘Heel veel gronden die vandaag niet gebruikt worden, denk maar aan zones in de buurt van tunnelcomplexen of verkeerswisselaars, hebben bijna geen economische waarde maar zijn wel uiterst geschikt voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie’, aldus Peeters. ‘Starten doen we in 2024 met de installatie van zonnepanelen op het tunneldak van de Beverentunnel. Die opgewekte energie zou ervoor zorgen dat de verlichting en verluchting van die tunnel volledig verloopt via zonne-energie.’
Kennedytunnel
De volgende tunnels op de planning zijn de Kennedytunnel, Bevrijdingstunnel, Tijsmanstunnel, Rupeltunnel en Craeybeckxtunnel.
Minister Peeters: ‘We bekijken voor elk perceel verder in detail of er geen risico’s zijn voor de verkeersveiligheid, of er geen ecologische beperkingen gelden en of er vergunningen noodzakelijk zijn. De oefening wordt volgend jaar afgewerkt, zodat we erna op het terrein aan de slag kunnen. De middelen voor het plaatsen van de zonnepanelen voorzien we al in de meerjarenbegroting. Een investering die we telkens terugverdienen op 5 à 7 jaar.’
Energiegemeenschappen
Het eerste project op het terrein is dus de uitrusting van de tunneldaken van de Beverentunnel met zonnepanelen. De renovatie van de Beverentunnel start in 2024 en het plaatsen van de zonnepanelen is daar een onderdeel van. ‘We kijken dus in eerste instantie naar de omgevingen rond tunnels. Die zijn uitermate geschikt omwille van de autoconsumptie: er is dan immers geen transport nodig van de opgewekte energie’, aldus de minister.
Naast de autoconsumptie is het de bedoeling om volgens het principe van ‘energiedelen met jezelf’, ook andere installaties van AWV te voeden. Daarnaast zal in het kader van energiegemeenschappen ook bekeken worden welke gronden in aanmerking komen voor andere entiteiten binnen het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) én zal onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn om restgronden in beheer van AWV ter beschikking te stellen van derden voor energieopwekking.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.