
Het pilotproject gaat oeverrenovatie combineren met duurzame-energieopwekking bij de sluis van Hasselt.
Duurzame waterwegen
De Vlaamse Waterweg (DVW) beheert cruciale infrastructuur voor waterveiligheid en scheepvaart. DWV beheert in totaal 1.076 kilometer bevaarbare waterwegen met 1.100 kilometer dijken en 195 kilometer kaaimuren. Dit uitgebreide netwerk biedt potentieel voor grootschalige toepassing van de zonnepaneeltechnologie als de proef slaagt.
DVW verbruikt jaarlijks 20 gigawattuur aan energie. Dit komt overeen met het stroomverbruik van 22 miljoen gezinnen gedurende 1 uur. Om dit verbruik te verduurzamen, onderzoekt de organisatie nu hoe renovaties aan bestaande oevers kunnen bijdragen aan energieopwekking. 'De Vlaamse overheid wil het voortouw nemen om innovatief aan oeverrenovatie te doen', aldus Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA), die het proefproject deze week bespreekt met minister van Mobiliteit Annick De Ridder.
Multifunctionele infrastructuur
Het proefproject in Hasselt, gefinancierd door VLAIO, zal taludplaten met geïntegreerde zonnepanelen testen op de rechteroever van het Albertkanaal. DVW beoogt hiermee niet alleen de stabiliteit van de oevers te garanderen, maar ook zonne-energie op te wekken uit infrastructuur die anders slechts een passieve functie vervult.
Het doel is om in 2026 een werkende proefopstelling te hebben. De effectiviteit en kostenefficiëntie van het project worden nauwlettend gevolgd. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken bespreekt deze week in het Vlaams parlement hoe deze monitoring zal verlopen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.