logo
© SolarParking
© SolarParking
6 maart 2025

Wat is nodig om de Nederlandse markt voor solar carports een boost te geven?

De potentie van solar carports voor de Nederlandse energietransitie is groot. Die blijft vooralsnog echter grotendeels onbenut. Hoe kan dit marktsegment worden losgetrokken zodat het gaat vliegen?

Moet er een verplichting komen voor het benutten van parkings voor de opwek van zonne-energie? Is subsidie noodzaak? Solar Magazine ging te rade bij 2 van de Nederlandse marktleiders in zonnecarports, Bart Doornbos van SolarParking en Erik Morren van Morrensystems.

Vele aanbieders
Wie solar carports als een nieuw fenomeen beschouwt heeft het mis, zo bewijst Erik Morren. Hij startte al in 2013 met de realisatie van dit type zonne-energiesystemen en richtte 2 jaar later Morrensolar op. Daarmee tekende hij voor de bouw van een flink aantal zonneparkings – groot en klein – onder meer 2 grote projecten bij een internationale keten van meubelen en woonartikelen, op een parkeerterrein bij het Bloemendaalse strand en bij Volvo Cars Nederland in Beesd.

‘We groeiden met de markt mee, op een organische manier dus’, vertelt Morren. ‘Mede omdat we lang een van de weinige bedrijven waren die zich op solar carports concentreerden. Van een echte booming markt was echter geen sprake, het bleef een niche. Er is echter wel wat veranderd. Er zijn inmiddels vele aanbieders van solar carports. Duidelijk is in ieder geval wel dat dit segment in Nederland nog niet tot wasdom is gekomen. Solar carports zijn nog geenszins mainstream.’

Eigen vlag
Morrensolar werd eind 2022 overgenomen door GroenLeven. Daarmee zette de ontwikkeling van het bedrijf echter niet door, vanwege strategische beslissingen voor de toekomst van GroenLeven. Het werd vorig jaar in de etalage gezet en daarmee had hij de mogelijkheid om ‘zijn’ onderneming terug te kopen. Hij greep deze kans met beide handen aan, doopte de bedrijfsnaam om naar Morrensystems waarmee hij sinds zo’n 3 maanden weer onder eigen vlag opereert; dit keer als leverancier van onderconstructies in 15 verschillende soorten. De aanvragen beginnen inmiddels los te komen.

Alternatief en aanvulling
‘De Nederlandse markt voor solar carports is kansrijk, de potentiële toegevoegde waarde voor onze energietransitie groot’, stelt Morren. Bart Doornbos van SolarParking schaart zich achter die stelling. ‘We willen geen monofunctionele zonneweides meer in Nederland. De uitrol van zakelijke zonnedaken vertraagt. Er zijn al vele zonnepanelen op daken geplaatst. Waar dat nog wel kan, zijn daken vaak niet geschikt voor zonnepanelen, vanwege andere elementen op het dak, onvoldoende draagkracht of vanuit verzekeringsperspectief bijvoorbeeld. Zonnecarports bieden een mooi alternatief, of aanvulling op een zonnedak. Wij zien de vraag dan ook toenemen, bij bedrijven maar bijvoorbeeld ook bij ziekenhuizen, laadpleinen voor elektrische trucks en winkelcentra.’

Lees het volledige artikel hieronder in de maart 2025-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten