De Copilot biedt zo’n 100 gepersonaliseerde adviezen zoals wassen op een lagere temperatuur, het vervangen van een oude droger, het ontdooien van de vriezer of het installeren van een slimme thermostaat. De adviezen kunnen volgens Soly leiden tot een energiebesparing van gemiddeld 6 tot 7 procent, wat direct een positieve impact heeft op de energierekening.
Terugleverkosten verlagen
‘Veel huishoudens met zonnepanelen weten hoeveel energie ze opwekken, maar hebben minder inzicht in hoe die energie wordt gebruikt’, vertelt Milan van der Meulen, medeoprichter van Soly. ‘Met Soly Copilot willen we consumenten niet alleen meer inzicht geven, maar hen ook helpen om het maximale uit de met hun zonnepanelen opgewekte stroom te halen. Door het verbruik te verschuiven naar momenten waarop de zonne-energie wordt opgewekt, kunnen gebruikers hun zelfconsumptie vergroten en de terugleverkosten verlagen.’
De Copilot analyseert het energieverbruik en categoriseert het in onderdelen zoals verwarming, koeling en sluipverbruik. Op basis van deze inzichten ontvangen gebruikers gepersonaliseerde tips. Soly biedt volgens Van der Meulen met de Copilot consumenten die geen geld hebben voor een thuisbatterij een betaalbaar en effectief alternatief. ‘De Soly Copilot helpt klanten slimmer met energie om te gaan zonder grote investeringen.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.