Hoe ontstond Pixasolar?
‘Ik startte in 2015 met Sourcing ’71. Met dit bedrijf richtten we ons op de inkoop van zonnepanelen, onder meer voor groothandels en epc-bedrijven in Europa, maar ook daarbuiten. Daarmee hielpen we hen groot worden, totdat ze deze activiteit zelf op zich konden gaan nemen. Op het hoogtepunt deden we meer dan 0,5 gigawattpiek per jaar, steeds meer specials ook. Dat leidde uiteindelijk tot het oprichten van Pixasolar in 2019.’
Jij zag kansen in de markt voor die producten?
‘Ik wilde in de solar blijven, ook om mijn bijdrage aan verduurzaming te blijven leveren. Standaard- zonnepanelen zijn een commodity geworden, dat is niet de plek waar ik wil zitten. Met Pixasolar richten we ons op building integrated pv (bipv) en building added pv (bapv). We leveren halffabricaten voor gebouwschillen – gevels, balkons en skylights in atriums. Daarnaast doen we ook andere projecten samen met partners, bijvoorbeeld bushokjes, de laadstations van Fastned en solar carports.’
Ontgroeien jullie de start-up fase inmiddels?
‘Cruciaal om daar doorheen te breken, is dat je alles op orde hebt, kwaliteit, productieprocessen en de certificering van producten volgens de geldende normen in Europa. Daar legden we dan ook volop de focus op vanaf eind 2022, namen ook geen nieuwe klanten meer aan en concentreerden ons op de bestaande partners; glasfaçadebouwer Hermans Technisolar uit Nederland, bipv-pionier Avancis en Konvortec uit Duitsland en Suncell uit Zwitserland om er maar een paar te noemen.’
Met als resultaat?
‘Voor dit soort partners doen we inmiddels 80 tot 90 procent van hun pv-geïntegreerde producten. Dit jaar gaan we ten minste 40.000 tot 50.000 vierkante meter afzetten, wat ons tot een van de grotere Europese spelers in dit segment maakt. We zijn dus fors aan het opschalen en reeds actief in de Benelux, Duitsland, Oost-Europa, Scandinavië en een beetje in Spanje en Italië.’
De markt voor jullie pv in de gebouwschil groeit?
‘In Duitsland werd vorig jaar 70.000 tot 80.000 vierkante meter uitgerold, in Nederland 10.000 tot 15.000 vierkante meter. De markt voor zonnegevels is desalniettemin nog een niche. Daar komt nu echter snel verandering in. De schillen van gebouwen gaan meetellen in de duurzaamheidsscore van gebouwen, zo bepaalt Europese regelgeving. Nog een driver is de prijs. De meerkosten voor onze bouwelementen met geïntegreerde zonnecellen zakt, wat de investering (roi) ten opzichte van traditionele materialen zoals aluminium interessant maakt. Bij het gebruik van Pixasolar is de initiële investering vrijwel gelijk aan die van traditionele materialen. Echter, met onze producten wek je niet alleen energie op, maar kun je deze ook direct gebruiken, wat leidt tot een hogere nettowinst. Dit biedt extra financiële voordelen, zoals hogere vastgoedwaarde.’
Het kantelpunt is bereikt?
‘Er zijn ook barrières. Er moet allereerst een businesscase worden gemaakt, die is niet in alle gevallen evident. Daarnaast, we hebben het over een stille revolutie en onbekend maakt onbemind. De bouwwereld is bovendien conservatief, en dat zal zo blijven. Nieuwe producten introduceren kost dus tijd.’
Hoe ontwikkelt Pixasolar zich momenteel?
‘Ons productieteam bestaat inmiddels uit ongeveer 175 werknemers. Daarnaast hebben we in Nederland, Duitsland en Taiwan een customer supportteam met 8 senior bipv-specialisten. We zorgen ervoor dat klantaanvragen binnen 1 dag worden verwerkt en voorzien van technische tekeningen, ontwerp en prijsopgave. In uitzonderlijke gevallen kan dit 2 dagen duren. Daarnaast wordt vanuit onze vestigingen de productie in China nauwlettend gecoördineerd, aangestuurd en gecontroleerd, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft. Dit efficiënte proces stelt mij in staat om mij te richten op groei van ons partnernetwerk en de groei van ons bedrijf.’
Met de groei van de markt zal ook de concurrentie toenemen, wat is jouw ambitie?
‘We zien nu al nieuwe toetreders op de markt. Enerzijds Europese bedrijven, die vaak te maken hebben met een hogere kostenstructuur en daarnaast beperkt zijn in hun keuze van zonneceltechnologieën, terwijl wij alle beschikbare zonneceltechnologieën benutten om de beste oplossing te bieden. Anderzijds zijn er Aziatische partijen die de markt proberen te betreden, maar in veel gevallen niet voldoen aan de strenge Europese kwaliteitsnorm- en certificeringseisen, waardoor integratie in bouwprojecten problematisch wordt. Wat wij doen, vereist uitgebreide specialistische product- en productiekennis, geavanceerde technische expertise en jarenlange ervaring op meerdere fronten. Ons doel is om binnen 2 à 3 jaar tot de Europese top 3 in ons vakgebied te behoren – en wij zijn vastberaden dat te realiseren.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.