logo
© Photovos | Dreamstime.com
© Photovos | Dreamstime.com
20 januari 2025

Alleen gratis stroom niet genoeg voor gedragsverandering consument

Voor een structurele verandering in het gedrag van consumenten is meer nodig dan alleen een prijsprikkel. Dat concludeert energiebedrijf Budget Thuis naar aanleiding van zijn actie ‘gratis stroom’.

De energieleverancier wijst erop dat bij consumenten ook het bewustzijn over de balans tussen vraag en aanbod van energie vergroot moet worden en dat ze ook op het belang daarvan gewezen moeten worden voor zowel netcongestie als de betaalbaarheid van energie.

Zomer
Afgelopen zomer bood de energieleverancier van april tot en met augustus gratis stroom aan tijdens de weekenden van 12 tot 17 uur. Hiermee wilde Budget Thuis gedragsverandering stimuleren door klanten aan te moedigen hun energieverbruik te verplaatsen naar de momenten waarop de meeste duurzame stroom beschikbaar is.

Door vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, worden namelijk zowel het stroomnet ontlast als de betaalbaarheid van de energierekening positief beïnvloed. Uit onderzoek blijkt dat de gratis- stroom-actie klanten heeft gestimuleerd om hun energieverbruik deels te verplaatsen naar momenten met gratis groene stroom. Tijdens het actietijdvenster verbruikten klanten met gratis stroom wekelijks gemiddeld 0,87 kilowattuur meer, terwijl zij buiten het actietijdvenster wekelijks gemiddeld 1,04 kilowattuur minder verbruikten. Dat staat gelijk aan ongeveer 1 à 2 wasbeurten, ten opzichte van klanten die niet aan de actie deelnamen.

App
Belangrijk om op te merken is volgens het energiebedrijf dat klanten met gratis stroom niet meer stroom zijn gaan verbruiken; zij hebben hun verbruik simpelweg beter afgestemd op de gratis, groene uren. Het totaalverbruik van klanten met en zonder gratis stroom is vergelijkbaar.

Verder blijkt dat klanten met de Budget Thuis-app meer verbruik verplaatsen dan klanten zonder app. In de app werden gebruikers gedurende de actieperiode continu geïnformeerd over het actietijdvenster. Hierdoor waren zij zich bewuster van de gratis stroom en werden zij meer gestimuleerd om hun energieverbruik aan te passen. App-gebruikers verbruikten doordeweeks gemiddeld 1,38 kilowattuur minder per week en in het actietijdvenster 1,32 kilowattuur meer. Niet-app-gebruikers verplaatsten minder energieverbruik, doordeweeks gemiddeld 0,89 kilowattuur minder per week en in het actietijdvenster 0,59 kilowattuur meer.

Einde actie
Het stroomverbruikspatroon veranderde direct na het einde van de actie: op zondag 1 september verbruikten klanten die gebruikmaakten van de actie direct minder stroom tijdens het actietijdvenster dan op de zaterdag ervoor, toen de actie nog liep.

Het onderzoek toont volgens Budget Thuis aan dat prijsprikkels effectief bijdragen aan gedragsverandering en duurzaam-energieverbruik. Ralph Thoen, directeur Energie Budget Thuis: ‘Hoewel gedragsverandering complex is en niet al het energieverbruik te verplaatsen is, laten de resultaten zien dat bewust omgaan met energie mogelijk is. Door slimmer energieverbruik kan iedereen wellicht blijven profiteren van een betaalbare en toekomstbestendige energierekening.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten