logo
© Enexis
© Enexis
13 januari 2025

Enexis kan door nieuwe aanpak jaarlijks ruim 10 keer zo veel stroomstations bouwen

Enexis kan door een nieuwe aanpak jaarlijks 12 keer zo veel grote stroomverdeelstations bouwen. Daardoor gaat de uitrolsnelheid omhoog van 10 naar maar liefst 100 tot 120 stuks per jaar.

De primeur van de nieuwe werkwijze is voor de provincie Groningen. In Nieuwe Pekela wordt de versnelde bouwwijze voor het eerst toegepast.

Wachtlijst
Met de ingebruikname van dit transportverdeelstation met 2 regeltransformatoren in Nieuwe Pekela komt netcapaciteit beschikbaar in de omgeving om klanten die op de wachtlijst staan aan te kunnen sluiten.

De regionale netbeheerder heeft de nieuwe aanpak samen met verschillende partners ontwikkeld wat resulteert in een enorme snelheidswinst. Hoofdaannemer is Alfen, de schakelinstallatie is opgebouwd en geleverd door Siemens, Westo ontwikkelt de prefabbetonsystemen en de transformatoren worden geleverd door Eltas. Het kabelwerk wordt uitgevoerd door Baas.

800 stations
De komende 8 jaar gaat Enexis in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg met de nieuwe aanpak in totaal 800 nieuwe, grote stroomverdeelstations voor het middenspanningsnet bouwen.

Tot voor kort waren dit zo’n 10 verdeelstations per jaar en Enexis wil er nu dus 100 tot 120 per jaar gaan bouwen. Dat kan omdat de bouwtijd van een transportverdeelstation met de nieuwe bouwmethode tot wel 12 maanden wordt ingekort.

Individueel ontworpen
Vroeger werd elk transportverdeelstation voor middenspanning individueel ontworpen en geëngineerd. Dat maakte het mogelijk om het zo goed mogelijk in te passen in de omgeving en om rekening te houden met specifieke eisen van de vergunningverlener. Vervolgens werd het station dan op locatie gerealiseerd, waarbij eerst het gebouw werd gebouwd en vervolgens de schakelinstallatie in het gebouw opgebouwd werd.

In de tijd dat Enexis elk jaar zo’n 10 van deze stations realiseerde, was dit een prima aanpak. Maar deze aanpak is ongeschikt voor de enorme opschaling die noodzakelijk is om te zorgen voor voldoende transportcapaciteit om de wachtlijsten te verkorten.

Radicaal
De radicaal andere aanpak heeft geleid tot een volledig nieuw, gestandaardiseerd, modulair TV(R)S station - waarbij de R – van regeltrafo – tussen haakjes staat omdat 20/10-kilovolt-transformatoren in zo’n station niet altijd nodig zijn. In plaats van elk transportverdeelstation apart te engineeren, is er nu 1 standaard ontwikkeld. Daarbij wordt het stationsgebouw opgebouwd uit prefab betonnen elementen, die op locatie in elkaar worden gezet. De schakelinstallatie wordt volledig opgebouwd bij de leverancier, vervolgens op transport gesteld en met een kraan in het gebouw gehesen voordat het dak op het gebouw wordt gemonteerd.

Met deze volledig nieuwe aanpak hoeft er niet meer te worden geëngineerd, wat heel veel werk en doorlooptijd scheelt, en wordt de bouwtijd verkort van 1 tot soms 1,5 jaar naar een maand of 4. Bijkomend voordeel is dat deze standaardaanpak het mogelijk maakt om een veel groter deel van het werk uit te besteden; dat past bij de strategie van Enexis om de groei van de productie voor een flink deel te realiseren door meer werk uit te besteden aan zijn aannemerijpartners. De afdeling Ruimte & Recht van Enexis kan op basis van de standaard benodigde ruimte voor de bouw tijdig de vergunningverlening en grondaankoop in gang zetten. Ook daar kan de netbeheerder dus versnellen in samenwerking met gemeenten.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten