‘Want de installateur van de toekomst biedt niet langer alleen zonnepanelen aan, maar ook batterijen en laadoplossingen voor elektrische voertuigen om zo opwek, opslag en gebruik zo goed mogelijk met elkaar in balans te brengen’, aldus Benjamin Snoek, salesmanager Benelux bij PVO International.
Perfect storm
Net als andere bedrijven die actief zijn in de zonne-energiesector ervoer PVO International dat de Europese markt in 2024 in een perfect storm belandde. De terugvallende vraag naar zonnepanelen zorgde er in combinatie met de wereldwijde overcapaciteit bij pv-fabrikanten voor dat de prijs van zonnepanelen zelfs op een historisch dieptepunt terechtkwam. ‘Niemand heeft dit kunnen voorzien’, reflecteert Snoek. ‘De collega’s in ons DCC-kantoor in Shenzhen – en Sinovoltaics – dat volledig merkonafhankelijk is en van alle fabrikanten marktinformatie ontvangt – zagen het zelfs niet aankomen. Ik denk dat alle bedrijven met de wetenschap van nu eerder op de rem hadden getrapt.’
Gezond moederbedrijf
‘Ook in Nederland had niemand verwacht dat de verkoop van zonnepanelen onder consumenten zo ver zou terugvallen’, vervolgt Snoek. ‘Gelukkig hebben we in onze strategie al jaren geleden besloten om te internationaliseren. Anno nu is Duitsland bijvoorbeeld een belangrijke afzetmarkt. Naast c&i zijn we ook actief met PVO Direct, onze webshop voor installateurs die zich richten op particulieren en het midden- en kleinbedrijf (mkb). Verder zijn ook de Nordics, Polen, Spanje en Frankrijk belangrijke afzetmarkten en krijgen we ook in Zuidoost-Europa duidelijk voet aan de grond.’
Dat het pan-Europese procurementplatform inmiddels 2 jaar geleden werd overgenomen door DCC plc, biedt volgens Snoek eveneens een goede basis. Het aan boord halen van de in Ierland gevestigde FTSE100-onderneming zorgt ervoor dat PVO gesterkt wordt door het langdurige commitment van DCC in deze roerige tijden voor de Europese zonne-energiesector. ‘We hebben een gezond moederbedrijf achter ons staan dat begrip heeft voor de huidige marktsituatie en het vizier op de toekomst gericht heeft. Zo hebben we dit jaar een nieuw team in Frankrijk aangesteld en dat werpt nu al zijn vruchten af. Ook in Italië en Oostenrijk krijgen we inmiddels voet aan de grond. Niet alleen voor zonnepanelen, maar juist ook met batterijen voor de residentiële markt.’
Herstellen vraag
Snoek verwacht overigens dat in zowel Nederland als Vlaanderen de residentiële pv-markt zich weer deels zal herstellen. ‘Maar de vraag zal logischerwijs niet zo extreem hoog meer zijn als hij in het recente verleden is geweest. Voor installerende bedrijven is het belangrijk om hun toegevoegde waarde goed voor het voetlicht te brengen. Niet alleen naar consumenten, maar ook naar bedrijven. De volgende fase van de energietransitie bestaat uit meer dan zonnepanelen installeren, de opwek en het gebruik van duurzame energie moeten in balans gebracht worden. Daarvoor heb je niet alleen zonnepanelen nodig, maar bijvoorbeeld ook batterijen, laadpalen en een goed werkend Home Energy Management System (HEMS). Juist de bedrijven die deze kennis en kunde al in huis hebben, groeien tegen de markt in.’
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.