Sinds de introductie van deze producten veroverde AIKO in hoog tempo een aanzienlijk aandeel in de Europese zonne-energiemarkt, ook in Nederland en Vlaanderen, met name in het residentiële segment. ‘Nu is het tijd om tevens te focussen op de zakelijke markt’, aldus Fedor Swart en Remon Hansté. ‘Ook bij commerciële en industriële projecten kan worden geprofiteerd van de voordelen van onze zonnepanelen.’
Goed gedaan
AIKO staat in de wereldwijde top 3 van zonnecelfabrikanten. Dat maakte het bedrijf tot een household name in China. In Europa was het onbekend. Dat veranderde halverwege 2023 met de lancering van een eigen lijn zonnepanelen; abc-modules met een zeer hoog rendement. Daarmee daagde het de bestaande zonne-energiemarkt uit, en met succes.
Achteraf gezien koos AIKO een opmerkelijk moment voor de introductie van zijn zonnepanelen in Nederland. Het viel gelijk met het inzetten van een neergang in de vraag naar pv-systemen, in het bijzonder onder huishoudens. Dat had alles te maken met de slepende politieke discussie over de afbouw van de salderingsregeling en energieleveranciers die terugleververgoedingen in rekening gingen brengen aan zonnepaneeleigenaren. ‘Als gevolg daarvan ontstond een zeer uitdagende markt’, aldus Swart, Marketing Manager Benelux en Frankrijk bij AIKO. ‘Wij hebben het echter anticyclisch goed gedaan, zowel wat betreft het opbouwen van naamsbekendheid als verkoopvolume.’
Hoge opbrengst
‘Het aantal installateurs dat alleen nog maar met AIKO werkt, neemt toe’, vertelt Swart. Hij schrijft dat toe aan de toegevoegde waarde van de abc-zonnepanelen van het bedrijf. Allereerst noemt hij daarbij de hoge opbrengst ten opzichte van producten met TOPCon-zonnecellen; het oppervlak dat licht vangt en omzet in stroom is groter, omdat de hele elektrische infrastructuur achter de zonnecellen ligt. Daardoor zijn de pv-modules tevens beperkt gevoelig voor schaduwwerking. En het maakt ze relatief ongevoelig voor beschadiging, bijvoorbeeld tijdens transport en installatie, die tot een snellere degradatie en het ontstaan van hotspots kan leiden.
Prijsgedreven
Swart: ‘Door hun mooie, diepzwarte uiterlijk en de vrijwel onzichtbare zonnecellen zijn onze pv-modules bovendien een esthetisch aantrekkelijk product. Ze zijn wat duurder dan andere merken allblacks van hetzelfde formaat op basis van TOPCon-zonnecellen, en we opereren in een zonne-energiemarkt die voor een belangrijk deel door de prijs gedreven wordt. Maar onze zonnepanelen, die een rendement van meer dan 24 procent hebben, leveren over hun levensduur evident meer op. Dat wordt meer en meer gezien door installateurs en hun klanten. Daarnaast zijn we, en dat geldt zeker niet voor alle Chinese fabrikanten, altijd bereikbaar bij vragen en technische problemen.’
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.