logo
© Klaer
© Klaer
9 december 2024

Zonne-energiesector omarmt operations & maintenance als nieuwe kans voor aftersales

Aftersales is al jarenlang een ondergeschoven kindje in de zonne-energiesector. Met inmiddels ruim 4 miljoen zonnepaneelinstallaties in Nederland en Vlaanderen, vormt operations & maintenance (o&m) een grote kans.

Niet alleen voor aftersales, maar o&m is ook bittere noodzaak om zonnepaneeleigenaren het maximale rendement uit hun investering te laten halen. Grofweg 80 procent van de Nederlandse zonnepaneelinstallaties is de laatste 5 jaar operationeel geworden, een relatief korte periode vergeleken met hun verwachte levensduur van 30 jaar. Deze systemen beleven nog steeds het moment van jeugd in hun leven en dit betekent dat de komende jaren de vraag naar professionele en ervaren o&m-diensten pas echt sterk zal toenemen.

Klantloyaliteit
Aftersales is niet alleen een vaak over het hoofd gezien onderdeel van de klantervaring, maar kan ook ongelooflijk belangrijk zijn in termen van klanttevredenheid en -loyaliteit. Wie geïnvesteerd heeft in zonnepanelen en een financieel aantrekkelijk rendement voorgeschoteld heeft gekregen, verwacht dit ook. Door de overvolle orderboeken zijn veel installateurs in de afgelopen jaren vergeten voldoende aandacht te besteden aan o&m van bestaande pv-installaties. Met de wetenschap dat een groot aantal zonnepaneelinstallateurs het bijltje erbij neer heeft gegooid, liggen er zowel in het zakelijke als consumentensegment volop kansen voor assetmanagement.

Nieuwe verdienmodellen
Bovendien vormt o&m een potentieel omvangrijke en stabiele markt, wat veel waard is in een sector die aan hevige grillen onderhevig is. Sommige marktkenners hebben o&m zelfs als reddingsboei voor zonnepaneelinstallateurs bestempeld. Zij stellen dat o&m in de residentiële markt een kans is om een solide verdienmodel op abonnementsbasis op te bouwen.

Er is nog een belangrijk argument voor o&m: gedetailleerde kennis van de karakteristieken en prestaties van een zonnepaneelinstallatie maakt dat de businesscase van nieuwe producenten en hun verdienmodellen bepaald kan worden. Installateurs kunnen na het plaatsen van zonnepanelen uit het oog verloren klanten juist nu waardevolle extra diensten leveren. Denk aan het toekomstklaar maken van zonne-energiesystemen door ze stuurbaar te maken wat betreft netinjectie en ze uit te rusten met bemetering waarmee waardevolle data over opwek en verbruik kunnen worden gegenereerd, vooruitlopend op de eventuele komst van een batterij en laadpaal.

Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2025.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten