logo
© Tak Techniek
© Tak Techniek
2 december 2024

Onderhoud van pv voor consumenten: ‘Je wordt er niet rijk van, maar het belang is groot’

‘Er komt langzamerhand meer aandacht onderhoud van residentiële zonnepaneelsystemen’, aldus Kevin Tak van Tak Techniek. ‘De toegevoegde waarde is evident, voor consumenten, installateurs en onze energietransitie.’

Hoe gaat het met Tak Techniek?
‘We zijn gespecialiseerd in de installatie van zonnepanelen. Dat doen we onder meer voor particulieren, ondernemers, woningcorporaties en nieuwbouw. Na een recente dip hebben we het weer ontzettend druk, met het uitbreiden van pv-systemen bijvoorbeeld en vanwege onze vaste klanten in de zakelijke markt. We deden al veel voor bedrijven, maar nu nog meer.’

Jullie hebben de residentiële markt niet verlaten?
‘Die zit in een dip, dankzij het beleid van onze overheid. Dat blijft voorlopig zo denk ik, en dat is zeer verdrietig. Er zijn vele bedrijven die nog steeds veel fouten maken en bewust onbekwaam te werk gaan. Het is niet erg als die ter ziele gaan. Maar ik zie ook goede bedrijven wankelen en omvallen. Zo gaan waardevolle mensen en kennis verloren voor de sector, en dat helpt onze energietransitie niet. Wij blijven echter ook in deze markt actief, ooit zal het tij weer keren.’

Bedrijven die het fout doen… Veiligheid is nog steeds een issue?
‘Zeker in de residentiële markt. Zowel op het dak als in de meterkast worden nog steeds onverantwoorde dingen gedaan. Ik hoor daar dagelijks van en zie het ook met eigen ogen. Daarnaast is veilig werken op het dak nog steeds een groot issue. Het moet vaak allemaal snel en goedkoop, en dat helpt de zaak niet. In het zakelijke segment gaat het beter. Tegelijkertijd zien we installateurs die eerst woningen van zonnepanelen voorzagen nu ook steeds meer dakprojecten doen, terwijl ze daarvoor niet noodzakelijk over de juiste expertise beschikken.’

Groeit het bewustzijn bij consumenten aangaande kwaliteit en veiligheid?
‘Ze hebben er doorgaans geen idee van. Ze geloven het al allemaal al snel als Picobello BV met een mooie bus voorrijdt en twee aardige jongens een mooi verhaal vertellen. Er wordt een keuze gemaakt op prijs en dat is jammer, zeker nu zonnepanelen zo goedkoop zijn. Geef liever wat meer uit aan kwalitatieve producten en vakmensen die weten wat ze doen, dat hoeft echt geen honderden euro’s extra te kosten. Maar dat is natuurlijk een lastige boodschap om over te brengen. En hoe maak je nu het juiste vergelijk, laat je goed adviseren.’

In hoeverre is onderhoud al mainstream in dit marktsegment?
‘Er was nagenoeg geen aandacht voor. Nu zie je dat heel langzaam veranderen. Laat periodiek een check van je pv-installaties doen. Er kan altijd iets fout gaan, zoals klemmen die loslaten waardoor zonnepanelen van je dak kunnen waaien. Dat wil niemand meemaken. Maar denk bijvoorbeeld ook aan bekabeling die loskomt waardoor brandgevaar ontstaat en de opwek terug kan vallen. Is de monitoring gebrekkig, en dat is hij vaak, dan komen mensen daar vaak pas achter als de jaarlijkse energierekening op de mat valt en die opeens veel hoger is dan verwacht. Dan ben je dus te laat.’

Hier ligt een kans voor installateurs?
‘Bied in ieder geval een onderhoudscontract aan bij installatie van nieuwe systemen en geef het belang goed aan. Het is natuurlijk aan de consument om hierop in te gaan. En je kunt uiteraard klanten uit het verleden contacten, om een check aan te bieden, maar ook in het kader van een upgrade of uitbreiding van het pv-systeem.’

Dat doen jullie bij Tak Techniek?
‘Zeker. We vervangen oude zonnepanelen door nieuwe, bij een bestaande omvormer of in combinatie met een nieuwe. We leggen dan soms die oude aan de andere kant van het dak zodat er meer kan worden opgewekt – ook in de ochtend, avond en op de donkere dagen. We plaatsen in dat kader ook extra zonnepanelen bij bestaande, goed functionerende installaties. Voor de prijs hoef je dat momenteel niet te laten, ook als er in de zomer moet worden afgetopt. Daarnaast plaatsen we bijvoorbeeld slimme apparaten in de meterkast zodat je exact kunt monitoren wat er het net ingaat, met het oog op een eventuele aanschaf van een thuisbatterij in de toekomst.’

En dat is een verdienmodel?
‘Je wordt niet rijk van onderhoudscontracten en dit soort kleine klussen. Maar ze hebben absoluut meerwaarde voor onze klanten. Bovendien zijn we als sector verplicht kwaliteit te bieden en het installatieniveau op een hoger plan te tillen; principieel en omdat het doodzonde is als ons soort bedrijven in een kwaad daglicht komen te staan. We hebben immers een prachtig vak en dragen in belangrijke mate bij aan de energietransitie. Wij nemen dus onze verantwoordelijkheid, ook als dat betekent dat we recent broddelwerk en fouten uit een verder verleden van anderen moeten corrigeren.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten