Motivaction voert in opdracht van het ministerie van Klimaat en Groene Groei jaarlijks een onderzoek uit onder Nederlanders naar hun kennis, houding en gedrag op het gebied van energie en klimaat. Afgelopen september zijn daartoe 2.719 Nederlanders ondervraagd.
Vlees
‘In de meting van 2023 zagen we dat veel Nederlanders in 2 jaar daarvoor hun huis verder verduurzaamd hadden en vaker tochtstrips, een waterbesparende douchekop, dakisolatie, zonnepanelen, radiatorfolie en vloerisolatie hadden’, schrijven de onderzoekers. ‘Vermoedelijk had de energiecrisis hierbij een rol gespeeld. In de meting van 2024 zet deze trend niet verder door. Wel zien we dat bijna alle Nederlanders afval scheiden en ledlampen hebben in huis. Driekwart eet bovendien niet dagelijks vlees. Maatregelen die juist nog heel weinig mensen genomen hebben, zijn de aanschaf van zonneboilers en warmtepompen.’
Nog veel potentie
Er is volgens Motivaction nog veel potentie voor verdere verduurzaming. ‘Er is dit jaar iets meer potentie voor de aanschaf van zonneboilers, volledig elektrische warmtepompen en dakisolatie. Er zijn nu iets meer mensen die deze maatregelen nog niet hebben genomen, maar deze wel denken te kunnen nemen.’
Motivaction herhaalt het onderzoek voor de Publieksmonitor Klimaat en Energie inmiddels jaarlijks. 42 procent van de ondervraagde consumenten heeft dit jaar aangegeven zonnepanelen te hebben, 12 procent een warmtepomp – waarvan de helft een hybride en de helft een volledig elektrische warmtepomp – en 4 procent een zonneboiler.
25 procent
Vorig jaar november gaf de helft van de Nederlanders zonder zonnepanelen aan deze te willen installeren. Dit jaar is dat dus nog 25 procent, waarbij 19 procent aangeeft op korte termijn zonnepanelen ‘denkt’ te plaatsen en 6 procent aangeeft dit ‘zeker wel’ te doen. Voor volledig elektrische warmtepompen en zonneboilers ‘denkt’ 11 procent dit te doen en 3 procent ‘zeker wel’. Bij een hybride warmtepomp is dat respectievelijk 14 en 2 procent.
De terugleverkosten blijken de belangrijkste reden waarom de groep zonder zonnepanelen ze nog niet geïnstalleerd heeft.
Reden nog geen zonnepanelen geplaatst |
Percentage |
1. Steeds meer energieleveranciers rekenen terugleverkosten, waardoor het minder voordelig is |
26 procent |
2. Ik weet niet of ik de kosten (snel genoeg) terugverdien |
20 procent |
3. Het nieuwe kabinet is van plan de salderingsregeling in 2027 af te schaffen |
16 procent |
4. Ik denk dat zonnepanelen te duur zijn voor mij |
16 procent |
5. Ik wil liever nog even wachten, de toekomst brengt vast goedkopere en/of betere opties |
16 procent |
Kans vergroten
Gevraagd naar wat de kans vergroot bij consumenten zonder zonnepanelen om ze toch te installeren, is duidelijkheid over de terugleverkosten een van de belangrijkste redenen.
Wat zou de kans vergroten |
Meestgenoemde overwegingen |
1. Als het mij geld oplevert |
25 procent |
2. Als ik er subsidie voor krijg |
25 procent |
3. Als er meer duidelijkheid komt over de terugleverkosten |
25 procent |
4. Als het helpt klimaatverandering tegen te gaan |
19 procent |
5. Als ik er meer van weet |
18 procent |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.