Het verplichten van laadpunten voor elektrische auto’s op parkeerplaatsen komt voort uit Europees beleid.
‘De Europese Unie legt lidstaten op om voorzieningen voor laadinfrastructuur te verplichten. Dit is vastgelegd in de richtlijn voor energieprestaties van gebouwen (EPBD). De laatste versie, de EPBD III uit 2019, gaat in op Infrastructuur voor duurzame mobiliteit, onder andere bij ingrijpende renovaties en nieuwbouw van niet voor bewoning bestemde gebouwen.’
België pakt dit nieuwe beleid voortvarend op…
‘Dat geldt met name voor Vlaanderen. Sinds maart 2021 moeten niet woongebouwen met een parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen minstens 2 oplaadpunten hebben en laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen. Wallonië kent soortgelijke regelgeving, hoewel iets minder ambitieus. Brussel zet vanwege het stedelijke karakter in op hogere verplichtingen, zodat voertuigen zoveel mogelijk off street worden opgeladen.’
En Nederland?
‘Bij nieuwe bedrijfspanden en ingrijpende renovaties is bij bedrijven en kantoren minimaal 1 oplaadpunt plaatsen verplicht per 10 parkeerplaatsen, en er moet voorbereidende infra worden aangelegd op 20 procent van de parkeerplekken. Voor bestaande gebouwen is regelgeving in voorbereiding.’
Verwachten we nog extra regelgeving?
‘De Europese commissie heeft onlangs een voorstel gelanceerd dat nog moet worden goedgekeurd, de EPBD IV. Het voorstel houdt bijvoorbeeld in dat de installatie van minimaal 1 laadpunt voor elke 5 autoparkeerplaatsen verplicht wordt. Dat geldt tevens voor het bekabelen van ten minste de helft van de autoparkeerplaatsen, en van het leggen van leidingen voor elektrische kabels voor de resterende autoparkeerplaatsen.’
Voor zonnecarports gelden dit soort regels niet…
‘Het is denkbaar dat de EU hier ook mee komt, hoewel dat geenszins zeker is. Ondertussen zie je al wel beweging in enkele landen, bijvoorbeeld in Frankrijk en enkele Duitse deelstaten. Zo zijn deze pv-systemen in Frankrijk verplicht voor terreinen met meer dan 80 parkeerplaatsen. In Nederland werd maart 2023 een motie van D66 aangenomen die de regering oproept om de uitrol van zonnepanelen boven parkeerterreinen te verplichten en te subsidiëren. Dat heeft nog niet geleid tot regelgeving, in Vlaanderen is die er ook nog niet.’
Gaat die er wel komen?
‘Dat is onduidelijk, maar met het huidige politieke klimaat ligt dat niet in de lijn der verwachting. De nieuwe Vlaamse regering heeft een sterk geloof in de markt: de insteek is dat die het oppikt als er een businesscase is. De nieuwe Nederlandse regering morrelt ook niet aan de klimaatdoelstellingen, maar de energietransitie staat niet hoog op het prioriteitenlijstje.’
Ondertussen lijkt de markt voor solarcarports wel los te komen…
‘De businesscases zijn in veel gevallen interessant, hoewel de kosten ten opzichte van zonnepanelen op een dak of veld hoger zijn natuurlijk. Solarcarports bieden bedrijven een kans voor verdere verduurzaming en meer grip op hun energierekening te krijgen door meer zonne-energie op te wekken en die zelf te verbruiken. Daarnaast: in België en nu ook in Nederland wordt zon op agrarische grond niet toegejuicht. Solarcarports kunnen een belangrijk aandeel in onze energietransitie nemen. We hebben het over een groot onbenut potentieel voor de opwek van groene stroom, veelal ook waar die direct kan worden gebruikt. Het is dus ook goed voor het net.’
Jij bent voor verplichting?
‘Ik heb daar moeite mee, ook in het geval van laadpunten. De Europese verplichtingen voor 2025 zijn pas het begin. Vanaf 2028 wordt daar nog eens een forse schep bovenop gedaan, zo is het voornemen. De modellen van The New Drive tonen echter aan dat tot 20 procent laadpunten in de meeste gevallen voldoende is voor bedrijven, zeker als die slim worden benut. We moeten vooral laders plaatsen waar die nut hebben.’
En wat betreft solarcarports?
‘Ook hier zie ik haken en ogen. Je kunt die verplichten maar de daadwerkelijke realisatie moet dan natuurlijk wel een realistische optie zijn, bijvoorbeeld wat betreft de financiële rekensom en met het oog op netcongestie. Dat neemt niet weg dat het stimuleren van het plaatsen van solarcarports in mijn ogen belangrijk is, zeker op specifieke locaties met een behoorlijk oppervlak. Ondanks het feit dat er in veel gevallen al sprake is van een verdienmodel kan gerichte subsidie versnelling bewerkstelligen – dit marktsegment op stoom brengen - en dat is goed voor onze energietransitie en economie.’
Leg je laadinfra aan, plaats dan direct een solarcarport. Is dat een logische gedachte?
‘Absoluut, ook wanneer slechts enkele laadpunten worden gerealiseerd. Er zijn nog niet veel aanbieders die zich focussen op dit soort projecten. Maar het is doorgaans zeker haalbaar, al helemaal in combinatie met een stroomafnameovereenkomst (ppa) zodat de inkomsten op lange termijn zijn gegarandeerd.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.