logo
wvhj2023
© Energreen
© Energreen
26 september 2024

Energreen Nederland: ‘De tijd van hit-and-run is voorbij in de zonne-energiemarkt’

Energreen is een sprekend voorbeeld van de consolidatieslag in de zonne-energiemarkt. Vanaf juli dit jaar opereren 7 Nederlandse installatiebedrijven gezamenlijk verder onder die naam.

General manager Rubin Geurts: ‘Iedereen weet hoe uitdagend de markt momenteel is. We gaan bovendien een nieuwe fase van de energietransitie in. Samen staan we sterker, onder meer als aanbieder van integrale verduurzamingsoplossingen. De toekomst is aan het combineren van opwek, opslag en verbruik en slimme sturing. Die kant moeten we op.’

Grenzen
De naam Energreen mag dan nieuw zijn in Nederland, in België is dat niet het geval. Daar gingen al eerder verschillende zonnepaneelinstallateurs samen onder die paraplu met de verkoop van hun bedrijf aan de Vlaamse Green & Durable Group. Die heeft een grote ambitie: binnen 5 jaar een top 3-positie verwerven in de Europese markt voor de verduurzaming van particulieren en bedrijven. Dat doet het bedrijf op eigen kracht en middels acquisities. Zo is het met de Vlaamse groothandel GPC Europe, ook onderdeel van het concern, al actief in Nederland en Ierland, en er wordt momenteel een entree in de Duitse markt onderzocht.

Energreen Nederland verenigt 7 installatiebedrijven die samen het hele land bestrijken: Zonnemarkt, APSolar, Platen Duurzame Technieken, Agro-NRG, SolarUnie, Innodura en KiesGroen. Wat waren de selectiecriteria? ‘Een gezonde financiële basis, kwaliteit, hoge klantenwaardering en sterke regionale binding’, aldus Geurts. Waarom sloten zij zich aan bij Energreen? ‘Ze liepen tegen de grenzen van hun groei aan. Samen met collega-bedrijven in binnen- en buitenland kunnen ze profiteren van de ervaring die daar al is opgedaan met batterijen, warmtepompen, industriële opslag of laadparken. Daarnaast zijn er schaalvoordelen, bijvoorbeeld op het vlak van innovatiesnelheid, standaardisering van technologie en inkoop. En voor de zakelijke markt is het aantrekkelijk dat je een sterke, landelijke of zelfs internationale speler bent.’

Zonnegevels
Met de lancering van Energreen is een bedrijf met zo’n 200 medewerkers ontstaan. De huidige installed base bedraagt meer dan 100.000 installaties, voornamelijk zonnepaneelinstallaties bij particulieren. ‘Maar met de combinatie van Agro-NRG en KiesGroen, en de zakelijke activiteiten van de andere bedrijven, kunnen we ook bouwen op een mooie trackrecord in de zakelijke markt’, aldus Rik Silderhuis, businessunitmanager B2B van Energreen Nederland. ‘Samen realiseerden we onder andere honderden klein- en grootzakelijke projecten, zoals zonnedaken van 6.000 tot 24.000 zonnepanelen, zonneparken en zonnegevels van flatgebouwen.’

Niet efficiënt
Hoe kijken Silderhuis en Geurts naar de stand van zaken in de Nederlandse energietransitie en die in de zonne-energiesector? Er is heel veel bereikt in korte tijd, aldus Geurts. ‘De helft van de koopwoningen en een derde van alle woningen in Nederland heeft al zonnepanelen op het dak. Het totale geïnstalleerde vermogen is enorm, genoeg om een groot deel van de Nederlandse huishoudens van groene stroom te voorzien.’ Hij stelt echter tevens vast dat de stroom uit zon en wind niet efficiënt wordt gebruikt; de pieken in aanbod zijn enorm, de opwek loopt niet synchroon met de vraag. Bovendien is de populariteit van zonnepanelen onder particulieren sterk afgenomen sinds 2023.

Zwalkende overheid
Geurts: ‘Dat heeft alles te maken met het gebrek aan consistentie van het stimuleringsbeleid uit Den Haag. Denk aan de continu wisselende berichten over of en hoe snel saldering wordt afgeschaft en het wel of niet verplichten van warmtepompen. Dat wekt geen vertrouwen bij de consument en daardoor maakt de markt soms heel rare en ongewenste sprongen, bijvoorbeeld het rekenen van terugleververgoedingen voor zonnestroom. Huishoudens willen verduurzamen, maar verliezen vertrouwen door een zwalkende overheid en gaan twijfelen of ze zonnepanelen of een thuisbatterij terugverdienen. Zo raakt de energietransitie in een impasse, terwijl dit juist het moment is om door te pakken.’

Lees het volledige artikel hieronder in de september 2024-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten