logo
wvhj2023
© Energy Ports
© Energy Ports
23 september 2024

‘Investeer nu in solar carports – wachten is betalen’

Wie verstandig is, investeert nu in een solar carport. Dat is de boodschap van Wouter de Roos (Energy Ports) op Solar Solutions Kortrijk. ‘Kijk vooruit en voorkom daarmee grotere toekomstige investeringen.’

De Roos werkte jarenlang voor ontwikkelaar en fabrikant van montagesystemen voor zonnepanelen Esdec. In 2023, na de overname door Blackstone, zei hij zijn baan als Global Strategic Sourcing Director op en begon samen met 2 partners een nieuw bedrijf: Energy Ports.

Fysieke combinatie 
‘Ik geloof naast zon op dak ook heel erg in zon op land, maar dan niet op velden’, zegt De Roos. ‘We zien de afgelopen 2 jaar het congestieprobleem escaleren. Er moet nog heel veel pv worden geplaatst om onze energietransitie te realiseren. Dat ligt ook vast in Europese en nationale doelen en wetten. Het transporteren van die stroom is echter een issue; het Nederlandse congestieprobleem is de afgelopen 2 jaar volledig geëscaleerd. Wat nu in Nederland gebeurt, is een voorbode voor veel andere regio’s in Europa. We moeten meer naar de fysieke combinatie van lokale opwek en gebruik, en dat is ook de logische route in andere landen. Zonnecarports bieden vanuit dat perspectief grote kansen. De makkelijke daken voor zonnepanelen hebben we nu wel gehad, carports zijn een belangrijke aanvulling, alternatief en zorgen bovendien voor veel andere voordelen voor de klant.’

Barrières 
Juist in stedelijke en industriële omgevingen wordt grootschalig elektriciteit geconsumeerd. Die kan deels worden opgewekt op daken. De Roos wijst echter ook op barrières, bijvoorbeeld wat betreft een veilige combinatie met bedrijfsactiviteiten en constructieve beperkingen. ’Wanneer pv op dak niet mogelijk is, moet er worden gezocht naar andere lokale oplossingen. Solar carports zijn dan een goede optie, mede omdat hiermee een parkeerterrein of rangeerplein van “enkel landgebruik” naar “duaal/multi landgebruik” wordt gepromoveerd.’

Tegelijkertijd constateert hij dat elektrificatie van personen- en goederenvervoer een blijvende grote rol heeft in die omgevingen en een belangrijke component van de energietransitie is.

Realiteit van nu 
De Roos: ‘Elektrisch vervoer is sterk in opkomst en de elektrificatie van auto’s en vrachtwagens zal hoe dan ook een vlucht moeten nemen om onze klimaatdoelen te halen. Dat alles maakt het niet meer dan logisch om parkeerplaatsen, al de bestaande en nieuwe, tevens te benutten voor de opwek van zonnestroom. Dat is dan ook waar wij ons op richten met Energy Ports, met als primaire focus engineering en het leveren van ons product. In de praktijk doen we projecten veelal nog van a tot z. De realiteit van dit moment is dat we het kunstje moeten voordoen, omdat het allemaal relatief nieuw is. Lokale opwek van stroom in combinatie met laadpalen maakt de businesscase een no-brainer. Hiervoor partneren wij met de relevante marktpartijen.’

Watermanagement 
Het zijn allereerst de zonnepanelen waarin de solar carport van Energy Ports zich onderscheidt, vertelt De Roos. Die heeft het bedrijf zelf ontwikkeld, samen met de BOAL Group en Flexibell Group. De laminaten worden bij een tier 1-fabrikant voorzien van frames en passen naadloos op de afwatergoten. Hierdoor zijn de zonnepanelen en het montagesysteem volledig geïntegreerd in 1 product. ‘Dat is 100 procent gegarandeerd waterdicht, veilig voor het publiek en heeft een tweede functie: het opvangen van water’, vertelt De Roos ‘Waar watermanagement vanwege klimaatverandering een steeds groter probleem wordt in de gebouwde omgeving, kan dat tevens een overweging zijn bij investeren in een solar carport. Daarnaast bieden die ook voordelen zoals schaduwwerking, droog parkeren en voordelig laden.’

Zwalkend overheidsbeleid 
Hoe ziet De Roos de huidige stand van zaken van de markt voor solar carports? Hij geeft aan dat die pas net uit de startblokken komt. ‘Zo zijn vele systemen van nu nog niet veel meer dan veredelde veldsystemen of veel maatwerk. Dat is niet per definitie erg, maar er is nog volop ruimte voor innovatie.’ Daarnaast is een solar carport vanzelfsprekend duurder dan zonnepanelen op het dak. Dat is in het begin vaak even slikken, zo geeft De Roos aan. ‘Maar wanneer de eindklant de andere voordelen ziet van het gebruik van een overkapping die een boost geeft aan zijn bedrijfsimago en environmental, social en governance (esg-)rapportage, verandert de discussie vaak van kostenpost naar mogelijkheden. Tevens komen er de komende 3 jaar veel EU-verplichtingen met kostenimpact voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) onze kant op, zoals Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) en EUO Emissions Trading Systems II (ETS II). Er zijn nu al mooie stimuleringsprogramma’s van de overheid, dus waarom wachten tot je straks voor je CO2-uitstoot moet gaan betalen?’ De Roos stelt dat wie verstandig is, nu investeert in een solar carport. En dat is tevens de titel van de lezing die hij woensdag 2 oktober op Solar Solutions Kortrijk geeft.

Congestie bij leveranciers 

De Roos: ‘Wij richten ons nu allereerst op bedrijven die business-to-business-to-consumer (b2b2c) en/of esg hoog in het vaandel hebben staan. Zij hebben doorgaans wat diepere zakken, forse ambities aangaande sustainability en moeten daarover ook rapporteren. Maar ook bij andere bedrijven in de c&i-markt is de interesse in solar carports groot. We krijgen sinds een dik halfjaar heel veel offerteaanvragen. De conversie valt nog wat tegen, mede vanwege zwalkend overheidsbeleid en de hogere rente, het uitstellen van investeringen in elektrisch vervoer, congestieproblematiek en eisen van verzekeraars. Investeren is echter vooruitzien. Solar carports bieden een mooie kans om te verduurzamen, zeker in combinatie met elektrificatie van mobiliteit. Er komt ook steeds dwingender beleid op dit vlak. Deze systemen worden mainstream. Is het zover, dan stijgen de prijzen, onder meer vanwege een toekomende vraag en omdat er mogelijk congestie bij leveranciers ontstaat. Wie wacht, zal daar dus later voor betalen terwijl er nu al geld mee te verdienen is. Je kunt je solar carport en laadvoorzieningen bovendien openstellen voor derden, daarmee de businesscase nog verder verbeteren en zo bovendien draagvlak creëren in je omgeving en die meenemen in de energietransitie. Kom dus nu al in actie en verken je mogelijkheden, ik zie alleen maar voordelen.’

Solar Solutions Kortrijk vindt plaats op woensdag 2 en donderdag 3 oktober 2024 en is de eerste dag geopend van 10.00 tot 19.00 uur en op de tweede dag dan van 10.00 tot 17.00 uur. Bestel hier gratis toegangskaarten met de actiecode ‘SOLARMAGAZINE’.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten